Zaterdagnacht 10 april 2017. Een paar mannen sluipen met jerrycans en slangen in de hand over het terrein van de Holthausen Groep aan de Transportweg in Hoogezand.

Het is bijna volle maan. Buren zien de mannen rondlopen. Ze vertrouwen het niet en bellen de politie.

De mannen draaien een tankdop van een auto. Ze willen met een slang diesel uit de brandstoftank zuigen. Zoals ze al zo vaak gedaan hebben bij diverse bedrijven in de regio.

Slang in de tank, mond op andere eind van de slang, zuigen tot je een vieze smaak in de mond krijgt en moet kokhalzen, slang snel in de jerrycan stoppen en wachten tot die vol is.
Dit keer komt er geen diesel uit de slang.

De dieseltank is leeg.

Ah nee hè… Groen-gas!

Komt door een mooie reclamecampagne van Holthausen…

Ik zie het helemaal voor me als eigenaar Stefan Holthausen me zondagavond per sms een link naar een curieus politiebericht op de site van Dagblad van het Noorden stuurt.

De politie kon de brandstofdieven met dank aan de oplettende buren op heterdaad betrappen. 

De domme dieven bezorgen Hothausen ongewild een enorme marketingstunt.

De gratis pr werd niet zo maar gerealiseerd. Daar heeft Stefan Holthausen zelf slim en pro-actief hard aan gewerkt. 

De toch altijd al goed lachse directeur Stefan Holthausen van de Holthausen groep kan zijn plezier niet op.

Een agent belde eigenaar Stefan Holthausen ’s nachts uit zijn bed en vertelde hem voorzichtig, dat er een poging tot inbraak was geweest bij zijn bedrijf. De jerrycans stonden al klaar voor de diesel uit de bedrijfsauto’s, zei de politieman. Tot zijn verbazing begon Holthausen hard te lachen.

En niet omdat hij dacht dat iemand een late aprilgrap met hem uithaalde.

Als de dieven zich beter hadden voorbereid hadden ze kunnen weten dat geen enkele ‘dieselauto’ van Holthausen nog op diesel rijdt. Het Hoogezandster bedrijf bouwt namelijk dieselauto’s om zodat ze op groen gas kunnen rijden.

Toen Stefan Holthausen zijn broer Carl inlichtte over de poging tot diefstal reageerde die in eerste instantie kwaad op de dieven. 

Stefan is de dieven juist min of meer dankbaar. Betere reclame kan het bedrijf niet krijgen, besefte hij.

Stefan werd meteen creatief. Zag de marketingwaarde van de poging tot diefstal en benaderde meteen zijn connecties in en met de media om het PR-balletje te laten rollen.

,,Wij zijn een groengas-bedrijf’’, zegt Stefan Holthausen. ,,Al onze bedrijfsauto’s rijden op groengas. Er is bij ons geen druppel diesel te vinden. Zie jij maar eens gas in een jerrycan te krijgen. De dieven hadden mooi op hun neus gekeken als ze op zoek waren gegaan naar de dop van de dieseltank.’’

Holthausen zet zich in voor een beter milieu. Auto’s die op groen gas rijdenzijn  milieuvriendelijker dan dieselauto’s. En ze rijden nog goedkoper ook.

En daar komt nu dus een nieuw verkoopargument bij. Diefstalprefentie gekoppeld aan authentieke groene humor. 

Ah nee hè, groen gas! Ik krijg de nieuwe slogan van Holthausen nu al niet meer uit mijn hoofd. Het is een oorwurm.

Steeds meer bedrijven ondervinden forse schade door diefstal van diesel uit bedrijfswagens.

Volgens de politie behoren de dieven die op heterdaad betrapt zijn tot een internationale bende brandstofdieven die langs bedrijven en parkeerplaatsen met veel bedrijfswagens trekt.

Door de dieselauto’s om te laten bouwen naar groen gas slaan bedrijven nu dus drie vliegen in een klap. Beter voor het milieu en de portemonnee en slecht voor het criminele milieu.

Als parkmanager van Parkmanagement De Veenkolonien heb ik samen met de Golfclub De Compagnie, PM Energie en Holthausen voor maandagavond 8 mei een bijeenkomst gepland over slim collectief energie inkopen, een nieuw innovatief groen tankstation dat Holthausen later dit jaar in Veendam gaat bouwen en de toekomst van waterstof als brandstof. We willen samen met leden van de golfclub en parkmanagement De Veenkolonien een Veenkoloniaal Golfakkoord sluiten om geld te besparen en tegelijkertijd te investeren in een groen milieu.

Daar komt nu dus diefstalpreventie bij. Ook een actueel onderwerp waar ik als parkmanager druk mee bezig ben voor bedrijventerreinen in Hoogezand-Sappemeer, Slochteren, Menterwolde, Veendam en Pekela.

“Ik denk dat ik bij presentaties voortaan maar met een jerrycan op moet komen”, lacht Stefan. “In een boevenpak met een masker voor je gezicht”, grap ik terug. “Deze anekdote kun je nog jarenlang gebruiken.”

Pin It on Pinterest

Share This