Red Bull heeft interesse om in de toekomst een voetbalclub in Nederland over te nemen. Dat liet Jan Smilde – directeur van Red Bull Nederland – vrijdag weten voor de microfoon van radionieuwszender BNR.

Ik krijg een visioen. RB Veendam – Feijenoord… Waarom niet? Ik heb nog een sjaal SC Veendam – Feijenoord liggen. Mooie spannende wedstrijd.

“We zoeken een club die onze hulp kan gebruiken”, zegt Jan Smilde. Nou SC Veendam zou die hulp wel kunnen gebruiken. Het zou een stunt van jewelste zijn. Voor de zoveelste keer uit de dood opstaan. Dit keer met Red Bull als levenselixer.

Een prachtige marketingstunt voor Red Bull. SC Veendam als Toro Rosso weer terug laten keren in het betaalde voetbal.

Ik ben niet de enige met het idee om een failliete voetbalclub weer tot leven te wekken met Red Bull. In Haarlem dromen er ook een paar fans.

Maar Haarlem valt natuullijk niet te vergelijken met SC Veendam. Haarlem is vergane glorie. SC Veendam leeft nog altijd echt voort. Oud-speler Henk de Haan doet samen met fans en sponsors nog steeds alsof de club nog leeft. Onlangs kwamen de sponsors dankzij De Haan weer bijeen in de sponsorruimte van Stadion De Langeleegte. Henk houdt de herinnering levend.

De officiele Facebookpagina van SC Veendam heeft nog altijd duizenden fans in binnen- en buitenland. En de pagina wordt nog regelmatig bijgehouden.

Is SC Veendam sexy voldoende voor Red Bull? Tuurlijk! Zelfs Doutzen Kroes heeft zich ingezet om de club destijds te redden.

Jan Smilde zegt dat Red Bull het liefst een kleinere club helpt.

“Een wat kleinere club die we ‘vleugels kunnen geven’. Een club als PSV valt bijvoorbeeld af. Toen we begonnen met RB Leipzig speelden zij bijvoorbeeld nog in de vijfde divisie, maar nu staan ze tweede in de Bundesliga”, aldus Smilde.

Als Red Bull net als in Duitsland een club vanaf amateurniveau naar de eredivisie wil brengen is amateurclub Veendam 1894 wellicht een optie.

De amateurs spelen nu in stadion De Langeleegte, voorheen het bastion van SC Veendam. Het stadion ligt er een paar jaar na het faillisement van SC Veendam nog altijd prachtig bij.

Ik denk niet dat de gemeente Veendam er bezwaar tegen heeft als RedBull het stadion wil kopen. De plannen die de gemeente nu heeft met het stadion zouden misschien zelfs nog wel eens kunnen aansluiten bij Red Bull.

Red Bull is al eigenaar van vier voetbalclubs: RB Leipzig in Duitsland, Red Bull Salzburg in Oostenrijk, Red Bull Brasil en de New York Red Bulls.

Als het aan Smilde ligt, komt daar snel een club in Nederland bij: “Dat zou mijn wens zijn. Dat is enorm interessant voor ons. Onze filosofie is wel om alles te ownen. Dus de club, de naam en het stadion.”

Wie neemt er in Veendam contact op met Jan Smilde? Neem jij het initiatief Henk de Haan?

Ho, wacht… Vergeet het maar. De KNVB wil opnieuw niet meewerken, meldt Red Bull. En dat is wereldnieuws.

De KNVB ligt dus dwars? Dat zegt niets. Red Bull is een creatief merk. De Duitse voetbalbond (DFB) lag ook dwars. Daar heeft Red Bull een creatieve oplossing voor gezocht. De DFB staat niet toe dat een merk in de clubnaam verwerkt wordt. RB Leipzig betekent daarom officieel niet Red Bull Leipzig, maar Rasen Ball Leipzig.

Wat voor alternatieve betekenis kunnen we bedenken voor RB Veendam? En welke creatieve constructie kan er opgetuigd worden om de KNVB richtlijnen te omzeilen?

Pin It on Pinterest

Share This