Mindfuck in de supermarkt. 10 trucs waardoor je veel meer uitgeeft dan gepland

De nieuwe Lidl is helemaal geen goedkope supermarkt. Dat lijkt alleen maar zo. Supermarkten gebruiken psychologische trucs om klanten te manipuleren meer te kopen dan ze van plan waren.

Hoe bespelen de supermarktmarketeers jouw brein? Niet alleen door verlokkende aanbiedingen in advertenties en mooie folders.Het gaat veel verder.

De supermarkt is een goocheltheater

Mindfuck. Een supermarkt is een groot goocheltheater. Je weet dat de goochelaar je bedondert waar je bij staat. Je bent er met je volle verstand bij als je zakken gerold worden. Je bent als toeschouwer onderdeel van de show.

 

 

Een supermarkt is een theater waar je de kaartjes pas na afloop van de show betaalt. Bij de kassa ontdek je dat je VIP-kaarten hebt genomen terwijl je eigenlijk met je boodschappenlijstje alleen maar melk, brood en wc-papier wilde kopen.

Dat overkomt ons allemaal regelmatig.

De supermarkten gebruiken tientallen geraffineerde trucs tegelijk.

Ik neem je mee door de nieuwe Lidl in Veendam en leg 10 trucs bloot. Trucs die ook door Albert Heijn, Jumbo, Coop, Plus en Aldi worden toegepast. Informatie is macht. Leer hoe je de supermarkt te slim af kunt zijn.

Bukken kost energie

 


Je weet waarschijnlijk wel dat supermarkten de duurdere producten op ooghoogte in de schappen plaatsen. De goedkopere producten staan onderop. De reden ligt voor de hand. Klanten zijn liever lui dan moe. Bukken kost energie. Boodschappen doen is al zo vermoeiend. En dus pakken we vaak toch de producten die we het gemakkelijkst kunnen pakken. De producten met de hoogste winstmarge voor de supermarkt.

Ondertussen worden we heel geraffineerd gemanipuleerd ook nog andere producten te kopen die helemaal niet op onze lijst staan.

De geur van brood

Dat begint bij de Lidl in Veendam al voordat je de winkel binnen gaat. Buiten staat naast de ingang een grote reclamezuil met de nonfood aanbiedingen voor de komende week.

Producten die eigenlijk helemaal niet in een supermarkt horen. Pure branchevervaging waardoor de Lidl eigenlijk een oneerlijke concurrent is van de kleine middenstand in de directe omgeving. We kunnen ons geld maar een keer uitgeven.

De aanbiedingen gelden voor verschillende dagen van de week. Nog voor je naar binnen bent gelopen zit Lidl al tussen je oren. Je plant al om later deze week nogmaals te komen voor een product dat je eigenlijk helemaal niet nodig bent.

 

Steeds grotere winkelwagens

Je bedenkt dat je een boodschappenwagen moet hebben. De boodschappenwagens staan buiten naast de Lidl. Ze zijn tegenwoordig groter dan vroeger. Omdat we met een grotere wagen onbewust meer kopen. De wagen moet voor ons gevoel vol. Sterkje, je krijgt een slecht gevoel als er bijna niets in ligt.

Je pakt een winkelwagen en loopt weer naar de ingang. Opnieuw langs de reclamezuil. Onbewust kijk je opnieuw. Niet vergeten om… De actie wordt in je hersenen geprogrammeerd.

Jij pakt nooit een wagentje? Jij pakt een boodschappenmandjemandje binnen? Slim?

En grotere winkelmanden

De Lidl is slimmer. Is het je wel eens opgevallen dat de boodschappenmandjes de laatste jaren grote boodschappenmanden zijn geworden? Met een lang hengsel en wieltjes? Eigenlijk zijn het boodschappenwagens waar veel meer in kan dan jij wil kopen.

Hoezo even een kleine boodschap doen? Het valt je niet eens op dat je meer koopt. Je hoeft de mand niet te dragen. Je voelt niet dat hij zwaarder wordt. Er zitten wieltjes onder.

 

Je koopt 40 procent meer met een grotere winkelwagen

Als het volume van een winkelwagen of winkelpand wordt verdubbeld kopen klanten 40 procent meer.

Broodroof…

Die manden staan in de nieuwe Lidl direct na binnenkomst naast de bakkerij. De geur van vers gebakken brood komt in je neus. Je wordt meteen gemanipuleerd. Lidl bakt niet voor niets zelf brood…

Je zintuigen raken door de geurexplosie in de war. Je raakt gedesoriënteerd. Het duurt even voordat je weer weet waar je eigenlijk voor komt. Dat is precies de bedoeling van de marketeer. Zo wordt je verleid tot impulsaankopen.

Je pakt een paar lekkere warme croissants en loopt verder naar de groenteafdeling.

De psychologie van groenteneilanden

Tegenwoordig liggen groenten bij supermarkten op een soort eiland.

Ik heb zo’n 35 jaar geleden op de groenteafdeling van supermarkt De Boer in Zuidlaren gewerkt. Destijds werden klanten nog bediend. De zelfbediening kwam later.

We moesten er even aan wennen. Dat alle klanten met hun vingers aan de groenten komen. De bovenste sla of appels opzij leggen om versere onderin te pakken. Dat kon toch niet goed zijn voor de hygiëne en de groenten en fruit?

Maar wel voor de supermarktkassa.

Bij de Lidl in Veendam heb je twee groenteneilanden. Bij de Jumbo zelfs nog meer. Je loopt er omheen en zoekt de groenten die je wilt koken.

68 procent meer ongeplande aankopen

Uit marktonderzoek blijkt dat klanten die om meerdere groenteneilanden moeten lopen 68 procent meer ongeplande aankopen doen. Bij minder eilanden is het 51 procent.

Ondertussen wordt je lopend door de supermarkt voortdurend gemanipuleerd met psychologische ‘aanbiedingen’. Supermarkten hanteren charmante prijzen die je doen geloven dat iets goedkoop is. Prijzen die een of twee cent lager zijn dan een rond getal. Zoals € 9,99.

Prijsmanipulatie

Als je een product ziet met een prijs van € 29,99 of € 9,98 is het handig te weten dat de winkel je hersenen manipuleert.

Onze Westerse hersenen zijn op school al geprogrammeerd om getallen van rechts naar links te lezen. Het eerste getal blijft hangen. Dat noemen marketeers het left-digit effect. Uit onderzoek blijkt dat dit effect grote impact heeft op ons aankoopgedrag.

En dan zijn er ook nog aanbiedingen die geen aanbiedingen zijn. Bijvoorbeeld twee voor de prijs van een. Bijvoorbeeld € 5 voor twee flessen sinaasappelsap… die dus € 2,50 kosten per stuk. Helemaal niet goedkoper dan een fles afzonderlijk. Je was er maar een nodig – misschien wel helemaal geen – en toch koop je er nu twee. De illusie dat dat een goede aanbieding is prikkelt je tot het doen van een impuls aankoop. Kassa voor de supermarkt.

Tip: Let op de reguliere prijs per stuk als je een aanbieding met twee voor de prijs van een.

Opgepast: SALE

Nog zo’n bekende truc waar we regelmatig intrappen: SALE!

Je gaat er vanuit dat je fors geld kunt besparen. Dat je veel korting krijgt. Exact datgene dat Lidl doet met de reclamezuil bij de ingang van de zaak. Halverwege je rondje door de supermarkt ontdek je de nonfood eilanden. Vol producten die je eigenlijk niet nodig bent. Maar er zit altijd wel iets bij dat je ooit misschien kunt gebruiken.

Lidl verleidt je je portemonnee te trekken. Heb je genoeg geld bij je? Kun je je dit veroorloven? Je wordt uitgedaagd. Je denkt een slag te slaan.

Voor je het weet ligt er een groot product in de grote winkelwagen die nog maar half vol is. Waarom zijn winkelagens ook al weer dubbel zo groot tegenwoordig?

Het gekke is dat je iets gaat kopen dat je niet nodig bent en dat je er ook nog eens een goed gevoel door krijgt. Je koopt de zonde van de croissants die je ondanks je dieet bij de ingang pakte af. Je hoeft je niet meer te schamen dat je winkelwagen nog maar half vol is. Je hebt zojuist een topdeal gedaan. Koopjesjagers voelen zich nu heel slim.

Waarom zuivel achterin de zaak?

De zuivelafdeling bevindt zich achterin de supermarkt. Dat is geen toeval. Melkproducten behoren tot de populairste producten in een supermarkt. Klanten moeten noodgedwongen door de hele supermarkt lopen voor een pak melk of een pakje boter. Onderweg moeten ze langs alle andere schappen met verleidelijke aanbiedingen…

De uitputtingstrategie

Supermarkten worden steeds groter. Ze liggen vol met duizenden producten. Klanten moeten onderweg in de supermarkt voortdurend keuzes maken. Uit hersenonderzoek blijkt dat mensen na 40 minuten vermoeid raken en opgeven zich te verzetten tegen de verleidingen. Daarom is het ook niet handig om na afloop van een drukke werkdag nog boodschappen te doen. Je bent al moe.

Als we moe zijn gaan we emotionele aankopen doen. Vermoeide mensen kopen statistisch bewezen 50 procent meer dan gepland.

De kassa: er is geen weg terug

En dan sta je eindelijk bij de kassa. Boodschappenwagen vol. De ruimte tussen de kassa’s is smal. Er achter staat een lange rij diepvriezers vol pizza’s en snacks. Dwars op de looprichting. Daar is over nagedacht.

Als je eenmaal bij de kassa staat heb je een rustmoment voor je aan de beurt bent. Je denkt na over alles wat in je winkelwagen ligt. Heb je alles? Niets vergeten? Heb je die heggenschaar nou eigenlijk wel nodig? Je zou nog producten kunnen terugleggen. Doen?

Achter je staan inmiddels drie andere klanten in de rij voor de kassa. Je winkelwagen keren lukt slecht. Er is bijna geen ruimte. De barrière van de diepvriezers staat er niet voor niets. Je besluit dat terugleggen te veel moeite kost. Je bent moe. De supermarkt bereikt zijn doel. Jouw portemonnee.

Nu weet je waarom een goedkope supermarkt toch duur is.

Reacties

reacties

Leave a Reply

Pin It on Pinterest

Share This