Nieuwe verbeterde seo receptuur van Google voor koken. Wat kunnen we daarvan leren?

Je zult maar kookboeken schrijven tegenwoordig.

Wat eten we vandaag?

Je kijkt wat je nog op voorraad hebt. Wat ligt er nog in de koelkast en welke ingredienten heb je in de kast?

Witlof. Er ligt nog witlof in de koelkast. Wat kun je daarmee doen?

Ik ben altijd jaloers op de professionele koks bij het BBC kookprogramma Ready Steady Cook die heel creatief spontane recepten uit hun mouw schudden.

Dat lukt mij niet. Natuurlijk kan in snel een standaard recept maken met witlof. Koken, roerbakken of een rauwe witlofsalade? Dat lukt me wel.

Maar ik experimenteer graag in de keuken. Altijd al gedaan. Ik heb tal van kookboeken in de kast staan. Die kookboeken staan tegenwoordig vrijwel ongebruikt te verkleuren in de zon. En dat is de schuld van Google en mijn iPhone.

Even zoeken op Google. “Recept witlof”.

Zoekresultaat: duizenden recepten. Je ziet door de bomen, Allerhande en Smulweb het bos niet meer. Veel van hetzelfde eten. Standaardrecepten.

Sterke receptensites hebben hun seo, hun zoekmachinemarketing, zo goed voor elkaar dat unieke recepten geen schijn van kans hebben als de kok op een standaardmanier zoekt.

Smulweb lijkt duidelijk vals te spelen. Volgens de seo-spelregels van Google zouden sites die aan keywordstuffing doen – het bewust meerdere keren herhalen van zoekwoorden om zo beter gevonden te worden – strafpunten krijgen. Als dat werkelijk het geval zou zijn dan had Smulweb nooit zo hoog mogen scoren in Google? Vijf keer witlofstamppot in het zoekresultaat van Smulweb.

Witlofstamppot recepten | Smulweb.nl
www.smulweb.nl
Recepten

recepten met witlofstamppot: witlofstamppot, witlofstamppot, witlofstamppot en … Een apart maar erg lekkere stamppot van Witlof, aardappelpuree en feta

 

 

Maggi, toch geen kleine jongen, gooit er betaalde advertenties tegenaan om boven Smulweb te kunnen eindigen.

Waarom bestraft Google Smulweb niet?

Smulweb heeft de boel blijkbaar gewoon toch goed voor elkaar. De site staat vol witlofrecepten. Meer dan welke andere receptensite ook. Logisch dat het zoekwoord zo vaak voorkomt.

Daarnaast wordt er op andere sites, blogs en social media veel gelinkt naar Smulweb. Daar scoor je ook punten mee op Google.

De site wordt dagelijks tientallen malen genoemd op Twitter.


 

En op Pinterest, een aanrader voor kookliefhebbers die op zoek zijn naar unieke recepten, is Smulweb ook bijzonder populair. De recepten van Smulweb staan in menige Pinterest verzameling.


 

Smulweb is kortom een autoriteit onder de receptensites. Dat telt op Google.

Zelfs als Google de spelregels verandert om ook andere sites een kans te geven blijft Smulweb bovendrijven.

Eind 2016 heeft Google volgens SEO-specialisten toch een poging gedaan om de macht van kooksites als Smulweb te breken. Google heeft goed gekeken naar Pinterest. De visuele verleiding is toegevoegd.

Tussen de zoekresultaten staat nu een caroussel met foto’s van recepten.

Google heeft zijn zoekreceptuur verder verbeterd met een handig overzicht met variaties op jouw zoekopdracht.

Beide toevoegingen zijn met name handig voor mensen die net als ik recepten zoeken met hun smartphone.

En dat doen waarschijnlijk de meeste mensen.

Waar zoek je? In de supermarkt als je inkopen doet bijvoorbeeld. Dan heb je geen computer bij je.

In de keuken als je gaat koken. Een laptop op het aanrecht kan wel, maar is zo’n gedoe. Neemt ook teveel plaats in.

We willen kortom mobiel zoekgemak.

En dat betekent niet teveel zoekwoorden moeten intikken op dat kleine toetsenbord van je smartphone.

We willen eenvoudig verder klikken nadat we de eerste zoekopdracht hebben ingevoerd.

We willen worden geholpen bij de zoektocht naar inspiratie.

Grote foto’s om op verder te klikken.

Nieuwe combinaties van zoekwoorden waar we nog niet aan hadden gedacht.

Recept witlof, zocht ik. En ik zie bij de suggesties stamppot witlof. Ik ben gek op stamppot. Klik…

Ik vind die nieuwe zoekreceptuur van Google voor recepten zo gek nog niet.

Het is echt een verbetering. Tot de grote jongens hebben uitgevonden hoe ze ook de caroussel met foto’s kunnen manipuleren om ook daar bovenin mee te draaien.

Het is interessant om sites als Smulweb te volgen om hun SEO-receptuur te ontleden. Om te leren wat zij doen om hoog te eindigen in Google.

En het is slim om rekening te houden met het zoekgedrag en gebruiksgemak van potentiele bezoekers van je site.

Houd rekening met de bijzonder snelle opkomst van video. Vlogs zijn mateloos populair.

Maar echt uniek ben je volgens mij nu als je inspeelt op seo via spraakcommando’s. Hé Siri… In de keuken is dat best praktisch als je net vochtige of vette vingers hebt.

Via spraak zoeken we met langere zoekopdrachten. We stellen natuurlijke vragen aan onze smartphone.

Siri seo. Conversational search noemt Google het. Dat wordt de volgende stap. Zijn er al voorbeelden? Jazeker.

Reacties

reacties

Leave a Reply

Pin It on Pinterest

Share This