Select Page
Wil je weten wat je de afgelopen jaren van minuut tot minuut hebt gedaan? Big Brother Google kan je helpen…

Wil je weten wat je de afgelopen jaren van minuut tot minuut hebt gedaan? Big Brother Google kan je helpen…

Alle ogen zijn de laatste maanden gericht op Facebook. De hele wereld is bezorgd over de schaamteloze manier waarop Facebook met onze persoonlijke gegevens omgaat. Ondertussen is het redelijk rustig rond Google. Vreemd. Want Google weet misschien nog wel meer van jou dan Facebook. Als het verboden is om met voorkennis op de beurs te handelen kun je je afvragen of Google wel beursgenoteerd zou mogen zijn…

Google weet waar jij geweest bent…

Google registreert via je smartphone, laptop, desktopcomputer of tablet voortdurend de locatie waar je bent ingelogd. Als je de app van Google op je smartphone hebt geinstalleerd – zoals bij iedere Android-telefoon standaard het geval is – registreert Google iedere minuut waar je bent. Ook als je de app op een iPhone hebt staan. Al jouw bewegingen staan in de Google database. Hier kunt je zien wat Google op Google Maps allemaal van jou heeft vastgelegd…

Google weet alles over jouw onlinegedrag…

Google is vooral bekend als zoekmachine. Sinds 2004 houdt Google alle zoekopdrachten die gedaan worden bij via Google Trends. Een handige site voor marketeers die willen weten hoe potentiële klanten zoeken naar producten. Google Trends is een algemene database. Daar hoeft niets mis mee te zijn. Maar het wordt anders als je weet dat Google je zoekresultaten ook aan jouw persoonlijke profiel koppelt. Elke zoekopdracht die je ooit hebt gedaan is vastgelegd. Maakt niet uit met welk apparaat je hebt gezocht. Maakt ook niet uit of je je zoekhistory wist op bijvoorbeeld je telefoon of laptop. Google slaat dan nog steeds alles at jij zoekt op. Iedere website die je bezoekt. Je komt er alleen van af als je de zoekhistorie op ALLE apparaten waar je Google ooit op hebt gebruikt wist. Hier kun je zien wat Google weet over jouw online activiteiten…

Google heeft een advertentieprofiel voor je samengesteld…

Je weet natuurlijk wel waarom Google alles van jou wil weten. Waarom Google alles wat jij doet opslaat. Google kan daar fors mee verdienen. Onder meer door de verkoop van advertenties. De Google Ads. Adverteerders willen maar wat graag betalen voor gegevens waarmee ze precies die klant kunnen bereiken die via zijn online gedrag duidelijk signalen heeft afgegeven een potentiele klant te kunnen zijn. Daarom maakt Google ook op basis van jouw online gedrag een advertentieprofiel dat aan jou is gekoppeld. In dat profiel wordt je locatie vermeld, je geslacht, je leeftijd, hobbies, carriere, interesses, je relatiestatus, je vermoedelijke gewicht en uiteraard ook je inkomen. Het is altijd handig voor adverteerders om te weten hoeveel geld potentiele klanten kunnen besteden. Hier kun je zien wat jij volgens Google interessant vindt…

Google weet met wie jij praat (ook op Facebook)…

Google houdt bij wat jij doet met iedere app die je op je Android smartphone hebt geinstalleerd. En met elke extensie die je hebt geinstalleerd op de Google browser Chrome. Google weet hoe vaak je de apps gebruikt, waar je de apps gebruikt en met wie je via de apps contact hebt. Met wie praat jij bijvoorbeeld via Facebook? Praat je ook met mensen in het buitenland? Google weet het. En Google weet ook wanneer jij slaapt. Hier kun je zien wat Google weet over hoe jij apps en extensies gebruikt…

Google weet wat jij doet op YouTube…

Google is eigenaar van YouTube. Feitelijk is YouTube ook een grote zoekmachine. Maar dan voor video’s. En jouw kijkgedrag op YouTube onthult bijzonder veel over jou. Vandaar dat Google natuurlijk ook registreert welke zoekopdrachten jij invoert op YouTube en welke video’s jij uiteindelijk kijkt. Hoe lang je kijkt. Welke films je al na een paar seconden sluit. Op basis van jouw kijkgedrag weet Google of je binnenkort misschien vader of moeder wordt. Wanneer de kleinkinderen op bezoek zijn bij opa en oma. Google weet of je conservatief, progressief, Christen, Jood of Moslim bent. Of je depressief en mogelijk zelfs suïcidaal bent. Of je een eetstoornis hebt. Hier kun je zien wat Google via YouTube allemaal van jou weet…

Je kunt alle gegevens die Google over jou weet downloaden…

Wil jij weten wat Google allemaal van jou weet? Dat kun je zelf controleren. Google biedt gebruikers de mogelijkheid aan om een bestand met alle data die ooit over jou zijn verzameld te downloaden. Alle bookmarks die je ooit gemaakt hebt, de rss-feeds die je volgt, de foto’s die je genomen hebt met je telefoon, de videos die je via YouTube hebt bekeken. Wat je allemaal online hebt gekocht. De producten die je via Google hebt gekocht. Je agenda. Alle documenten en spreadsheets die je in Google docs hebt gemaakt en opgeslagen. Hoeveel stappen je iedere dag hebt gezet. Bij mij betreft het miljoenen documenten met gegevens. In totaal vele Gigabits aan informatie. Hier kun je jouw gegevens downloaden…

 

Over twee jaar geen bril meer nodig dankzij nano-oogdruppels?

Over twee jaar geen bril meer nodig dankzij nano-oogdruppels?

Het klinkt te mooi om waar te zijn. Het zou een aprilgrap kunnen zijn. Volgens Mashable ben ik dankzij futuristische nano-oogdruppels mijn bril al over twee jaar niet meer nodig.

Hoe zou dat moeten werken?

De nano-oogdruppels zouden nadat ze op je oog zijn gedruppeld met behulp van een app op je smartphone kunnen worden vervormd zodat ze je ooglens optimaliseren. Daarna zou je volgens Mashable zonder bril moeten kunnen zien.

De druppels zouden al zijn getest op varkens.

Als deze revolutionaire uitvinding echt waar is en op de markt komt zou dat slecht nieuws zijn voor opticiens.

Ooglaserklinieken zouden kunnen sluiten.

Volgens Mashable ben je voor de nano-oogdruppels ook geen oogarts nodig.

Echt waar?

Bij dag-en-nachtlenzen waarschuwen oogspecialisten voor schadelijke effecten voor het hoornvlies. Je ogen kunnen te weinig zuurstof krijgen.

Hoe zit dat dan met die nanodruppels?

Deze futuristische uitvinding lijkt mij fantastisch. Maar ik denk niet dat ik een van de eersten zou zijn die de nano-oogdruppels gaat gebruiken.

Ik ben als de dood dat er iets mis gaat en ik blind kan worden.

Dat is ook de reden dat ik absoluut mijn ogen nooit zal laten laseren.

Ik ben gek op gadgets. Ik loop meestal voorop met nieuwe trends. Maar ik denk dat ik bij de nano-oogdruppels absoluut geen early adapter zal zijn.

Geloof jij dat deze uitvinding echt waar is? Geloof jij dat er over twee jaar al nano-oogdruppels op de markt komen? Zou jij ze gaan gebruiken?

 

10 argumenten die duidelijk maken waarom privacy belangrijk is

10 argumenten die duidelijk maken waarom privacy belangrijk is

Als journalist en marketeer wil ik graag zoveel mogelijk van mensen weten. Dat is in het belang van mijn werk.

Ik begrijp ondernemers die zich zorgen maken over de impact van de privacywet op hun bedrijf dan ook goed.

Onze business is gebaseerd op persoonlijke gegevens die we nu nog eenvoudig op internet kunnen vinden.

De nieuwe privacywet is er op gericht om het moeilijker te maken persoonsgegevens vrijelijk te verzamelen en te verwerken.

Dat is lastig als je verdienmodel gebaseerd is op verwerking van persoonsgegevens. Dan ben je als ondernemer dan niet bepaald blij met de nieuwe privacywet.

Maar er zit een keerzijde aan de wet. Het is als ondernemer altijd handig om je te verplaatsen in de klant. En ergens zijn we ook nog eens allemaal zelf klant.

Het is goed om te beseffen wat het belang van deze wet is voor je eigen privéleven. Er is meer dan werk en winst alleen.

Privacy is belangrijk. We hoeven alleen maar naar Rusland, China, Iran, Noord-Korea en Turkije te kijken wat er kan gebeuren als privégegevens in verkeerde handen vallen.

Wij leven gelukkig in een vrij Europa. Maar dat wil niet zeggen dat wij ons dan geen zorgen hoeven te maken over misbruik van onze privégegevens.

Waarom is privacy belangrijk?

Professor Daniel J. Solove publiceerde in 2014 op zijn TeachPrivacy blog 10 sterke steekhoudende argumenten die duidelijk maken waarom privacy belangrijk is.

Als je de argumenten van Solove tot je door laat dringen besef je dat we met onze huidige computergestuurde maatschappij verworden zijn tot ordinaire voyeurs die het normaal vinden alles over anderen te weten, maar omgekeerd maar lichtzinnig vergeten dat anderen ook alles over ons te weten kunnen komen.

Alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden.

10 redenen waarom privacy van belang is

1. Beperking van macht

Privacy is een beperking van de macht van de overheid en de macht van bedrijven. Hoe meer iemand van ons weet, hoe meer macht hij over ons heeft. Persoonlijke gegevens worden gebruikt bij zeer belangrijke beslissingen in ons leven. Persoonlijke gegevens kunnen worden gebruikt om onze reputatie te beïnvloeden. Kunnen worden gebruikt om onze beslissingen te beïnvloeden en ons gedrag vorm te geven. Persoonlijke gegevens kunnen worden gebruikt als een instrument om controle op ons uit te oefenen. En in verkeerde handen kunnen persoonlijke gegevens worden gebruikt om ons grote schade toe te brengen.

2. Respect voor het individu

Privacy gaat over het respecteren van individuen. Als een persoon een redelijk verzoek heeft om iets privé te houden, is het respectloos om de wens van die persoon te negeren zonder een dwingende reden om dat te doen. Natuurlijk kan privacy soms botsen in met belangrijke maatschappelijke belangen. Maar soms worden de verlangens van mensen naar privacy te gemakkelijk terzijde geschoven omdat men vindt dat de persoonlijke schade die zou kunnen worden aangericht onbeduidend is. Zelfs als dat zo is, toont het een gebrek aan respect voor die persoon. In zekere zin zegt het:”Ik houd me bezig met mijn eigen belangen en ik maak me niet druk om jou.”

3. Reputatiebeheer

Privacy stelt mensen in staat hun reputatie te beheren. Onze kansen, vriendschappen en algemeen welzijn hangen mede af van hoe anderen over ons oordelen. Hoewel we geen volledige controle kunnen hebben over onze reputatie, moeten we wel in staat zijn te voorkomen dat onze reputatie oneerlijk wordt beschadigd door leugens of ook waarheden. Het is niet altijd zo dat je op basis van privégegevens over het leven van mensen een nauwkeuriger oordeel over mensen kunt vormen. Mensen oordelen slecht, ze oordelen overhaast, ze halen zaken uit hun context, ze oordelen zonder het hele verhaal te horen en ze oordelen hypocriet. Privacy helpt mensen zichzelf te beschermen tegen vooroordelen.

4. Behoud van passende sociale grenzen

Mensen stellen grenzen aan anderen in de samenleving. Deze grenzen zijn zowel fysiek als informatief. We hebben plaatsen van eenzaamheid nodig om ons terug te trekken. Plaatsen waar we vrij zijn van de blikken van anderen. Plaatsen om te ontspannen en ons op ons gemak te voelen. We stellen ook informatiegrenzen vast. We hebben verschillende grenzen voor de vele verschillende relaties die we hebben. Privacy helpt mensen deze grenzen te controleren. Het overschrijden van deze grenzen kan voor ongemakkelijke sociale situaties zorgen en relaties beschadigen. Privacy is ook nuttig om sociale spanningen in ons leven te verminderen. De meeste mensen willen niet dat iedereen alles over hen weet. En soms willen we niet alles weten over andere mensen. Te veel informatie is niet goed.

5. Vertrouwen

In relaties, of het nu gaat om persoonlijke, professionele, overheids- of commerciële relaties, zijn we afhankelijk van het vertrouwen van de andere partij. Schendingen van vertrouwelijkheid zijn inbreuken op dat vertrouwen. In professionele relaties, zoals onze relaties met artsen en advocaten, is dit vertrouwen essentieel voor het behouden van openheid in de relatie. We vertrouwen ook op andere mensen met wie we communiceren en op de bedrijven waarmee we zakendoen. Wanneer het vertrouwen in één relatie wordt geschonden, kan dat ons terughoudender maken om op andere relaties te vertrouwen.

6. Controle over iemands leven

Persoonlijke gegevens zijn essentieel voor heel veel beslissingen die over ons worden genomen. Van een lening, een licentie of een job tot onze persoonlijke en professionele reputatie. Persoonlijke gegevens worden gebruikt om vast te stellen of we door de overheid worden onderzocht, of op de luchthaven worden doorzocht of dat ons de mogelijkheid wordt ontzegd om te vliegen. Persoonlijke gegevens hebben invloed op bijna alles, inclusief de berichten en inhoud die we op het internet zien. Zonder te weten welke gegevens er worden gebruikt, hoe ze worden gebruikt, hoe ze worden gebruikt, hoe ze kunnen worden gecorrigeerd en aangepast, zijn we in de wereld van vandaag vrijwel hulpeloos. Bovendien zijn we hulpeloos zonder de mogelijkheid om iets te zeggen over hoe onze gegevens worden gebruikt of de mogelijkheid om bezwaar te maken en legitieme grieven te horen wanneer het gebruik van gegevens ons schade kan berokkenen. Een van de kenmerken van vrijheid is het hebben van autonomie en controle over ons leven. Het is niet goed dat zo veel belangrijke beslissingen over ons in het geheim worden genomen.

7. Vrijheid van denken en spreken

Privacy is de sleutel tot vrijheid van denken. Een waakzaam oog over alles wat we lezen of zien, kan ons ervan weerhouden ideeën buiten de mainstream te verkennen. Privacy is ook essentieel voor het beschermen van duidelijk impopulaire berichten. We willen misschien in beperkte kring kritiek leveren op mensen die we kennen, maar die kritiek niet delen met de wereld. Een persoon wil misschien ideeën onderzoeken die zijn familie, vrienden of collega’s niet leuk vinden.

8. Vrijheid van sociale vrijheid

Privacy helpt ons om met anderen in contact te komen en deel te nemen aan politieke activiteiten. Privacy is een belangrijk onderdeel van de vrijheid van politieke vereniging. Daarom stemmen we ook privé in vrijheid in een afgeschermd stemhokje, We hoeven ons dan geen zorgen te maken over het effect dat ons stemgedrag zou kunnen hebben voor relaties of werk.

9. Vermogen tot verandering en tweede kansen hebben

Veel mensen zijn niet statisch; ze veranderen en groeien gedurende hun leven. Het is belangrijk voor mensen om fouten te kunnen maken. Om een tweede kans te hebben als je een fout hebt gemaakt. Privacy is daarbij belangrijk. Het stelt mensen in staat om te groeien en volwassen te worden zonder dat ze constant geconfronteerd worden met alle dwaze dingen die ze in het verleden hebben gedaan. Natuurlijk moeten niet alle misstanden worden afgeschermd, maar sommige wel, want we willen groei en verbetering stimuleren en faciliteren.

10. Niet jezelf rechtvaardigen

Het is voor mensen belangrijk om zichzelf te kunnen zijn. Je moet privacy niet uit te leggenofctecrechtvaardigen. We kunnen veel dingen doen die, als ze van veraf worden beoordeeld door anderen zonder volledige kennis of begrip, vreemd of gênant lijken of erger. Het kan een zware last zijn als we ons voortdurend moeten afvragen hoe alles wat we doen door anderen wordt ervaren en moet worden uitgelegd.

Wat is jouw mening?

Wat vind jij van deze 10 argumenten voor de nieuwe privacywet? Heb jij nog meer argumenten? Of vind je ondanks deze argumenten dat de privacywet overdreven is? Reageer onder deze blog.

Wat hebben een Haagse topambtenaar, een schapenboer en de privacywet gemeen?

Wat hebben een Haagse topambtenaar, een schapenboer en de privacywet gemeen?

Ondernemers maken zich zorgen over de gevolgen van de nieuwe privacywet. De regels zorgen volgens hen voor veel bureaucratie. Terwijl Den Haag al jarenlang belooft dat de regeldruk voor het bedrijfsleven juist verlaagd moet worden.

“Je kunt merken dat de mensen die de nieuwe privacywet bedacht hebben geen idee hebben hoe het op de werkvloer aan toe gaat”, verzucht een ondernemer die zich in de nieuwe wet verdiept heeft.

Ondernemers begrijpen de achtergrond van de wet, maar hebben het idee dat de implementatie van de regels in de dagelijkse praktijk een crime gaat worden.

De ondernemer illustreert zijn gevoel met een mop.

Jannes, een Drentse boer, was met zijn kudde aan de wandel in een afgelegen weide, ergens in het noorden van het land, toen er plotseling een splinternieuwe BMW stopte in een wolk van stof.

De chauffeur, een jongeman, volledig Armani gekleed, met Gucci schoenen, Ray-Ban zonnebril en Yves St-Laurent das, steekt zijn hoofd uit het raam en vraagt aan de boer:

Als ik het juiste aantal koeien van uw kudde kan noemen, krijg ik dan een koe?

Jannes kijkt naar de man, zeker weer zo’n Yuppie, en kijkt dan naar zijn kudde die vreedzaam staat te grazen.

Jannes antwoordt kalm: Ja, waarom niet?

De Yuppie parkeert zijn wagen, neemt zijn Dell mini-computer, sluit deze aan op zijn RAZR V3 mobiele telefoon, surft op Internet en bereikt een NASA-site, contacteert een GPS-satelliet om de juiste positie van de plaats te bepalen, geeft dan zijn coördinaten aan een andere NASA-satelliet die de sector opneemt op een ultra-hoge resolutiefoto.

Dan bereikt de jongeman een Adobe digitale fotosite en stuurt het beeld naar een analysesite in Hamburg, Duitsland.

Enkele seconden later krijgt hij een bericht op zijn Palm Pilot, dat hem zegt dat het beeld geanalyseerd is en dat de gegevens zijn opgeslagen. Via zijn blackberry legt hij contact met een MSQSL-gegevensbank dat verbonden is met een Excel-berekeningsblad en enkele minuten later ontvangt hij het antwoord. Tenslotte drukt hij een gekleurd rapport van 150 bladzijden af met zijn HP-laser mini-printer, wendt zich naar boer Jannes en zegt :

U heeft exact 1586 koeien.

Correct. OK, je mag één van mijn koeien kiezen, zegt Jan.

Hij houdt de jonge Yuppie in het oog terwijl deze één van de dieren kiest en ziet hem geamuseerd het dier in zijn kofferbak leggen.

Dan zegt Jannes tegen de jongeman:

Zeg! Als ik je precies kan zeggen in welke sector je werkt, krijg ik dan mijn dier terug?

De jongeman denkt een ogenblik na en zegt: OK, waarom niet ?

Jij bent een lid van het Kabinet Rutte zegt Jannes.

Wow! Dat klopt, zegt de Yup, maar hoe heeft u dat kunnen raden?

Ik hoefde niet te raden zegt Jannes.

Jij bent hierheen gekomen zonder dat iemand het je heeft gevraagd, je wilt worden betaald voor het antwoord op een vraag die ik niet heb gesteld. Je hebt materiaal gebruikt dat miljoenen euros kost om mij te kunnen bewijzen dat je intelligenter bent dan ik en je kent niks over het werk van werklui die je je brood laten verdienen en tenslotte:

Je hebt de ballen verstand van dieren! Want wat hier voor je staat zijn geen koeien maar SCHAPEN.

En geef mij nu mijn hond terug!

De moraal van het verhaal?

Neem contact op met een deskundige privacymanager die je kan helpen om problemen met de privacywet te voorkomen.

Een goede privacymanager denkt in tegenstelling tot de Haagse ambtenaar in de mop met ondernemers mee en zoekt naar praktische oplossingen om aan de privacywet te kunnen voldoen en tegelijk ook de productiviteit en de omzet op peil te houden of te verbeteren.

Een goede privacymanager verdiept zich in een bedrijf en de mensen die er werken. Geeft antwoord op vragen die gesteld worden.

Overigens: het monitoren van koeien en schapen met peperdure satellietapparatuur is volgens de privacywet toegestaan. Dieren vallen niet onder de wet. Maar hoe zit het eigenlijk met de schaapherder die bij de kudde loopt? Moet hij het accepteren dat zijn locatie als bijvangst meegenomen wordt?

Werkgever mag volgens privacywet werknemer niet meer volgen op social media

Werkgever mag volgens privacywet werknemer niet meer volgen op social media

De nieuwe privacywet zorgt er voor dat in Nederland in navolging van Duitsland zakelijk en privé strikt gescheiden gaan worden. Werkgevers kunnen namelijk in grote problemen komen als zij werknemers op social media volgen.

Werkgevers mogen de activiteiten van werknemers op sociale media volgens de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) niet zomaar controleren.

Zelfs het checken van het Facebookprofiel van een sollicitant is volgens de AP niet toegestaan.

De Europese privacytoezichthouders, waaronder AP, hebben een nieuwe richtlijn vastgesteld waarmee werkgevers kunnen zorgen voor meer balans tussen hun legitieme belangen en de bescherming van de privacy van werknemers.

Werkgevers hebben tegenwoordig steeds meer slimme technologische middelen om arbeidsprocessen te monitoren om zo workflow te kunnen optimaliseren. Die techniek kan botsen met privacyrechten van personeelsleden.

De opinie ‘Dataprocessing at work’  van de Autoriteit Persoonsgegevens een aantal nieuwe technologieën dat steeds vaker op de werkvloer wordt toegepast.

Bijvoorbeeld technologie om internetverkeer te beveiligen, ook van apparatuur die werknemers zelf meenemen (Bring Your Own Device).

De opinie noemt daarnaast het gebruik van wearables en gebruik van persoonsgegevens uit sociale media van (toekomstige) werknemers.

De privacytoezichthouders geven bij elke technologie met voorbeelden aan hoe werkgevers deze op een privacyvriendelijke wijze kunnen inzetten.

Ook voor stagiaires en mensen met tijdelijk contract

Werkgevers kunnen vrijwel nooit een beroep doen op de grondslag van toestemming van werknemers voor de verwerking van persoonsgegevens.

Dit omdat werknemers in een afhankelijkheidspositie verkeren en daarom doorgaans geen vrije toestemming kunnen geven.

Deze regel geldt ook voor stagiaires of tijdelijk ingehuurde mensen. Want de privacyrechten van werknemers zijn niet beperkt tot mensen met een vast contract.

Wanneer monitoring inzetten?

Werkgevers zullen voor monitoringtechnologieën meestal aangewezen zijn op de grondslag van de noodzaak van de behartiging van hun gerechtvaardigd belang.

Volgens deze opinie is het bij deze grondslag van groot belang dat werkgevers monitoring – het volgen van het gedrag van werknemers op internet- alleen mogen inzetten als:

• dit noodzakelijk is;

• het doel niet kan worden bereikt op een manier die minder inbreuk maakt op de privacy;

• de bewerking proportioneel is.

Daarnaast moeten werkgevers hun werknemers goed informeren over dat zij bij gebruik van sommige technologieën worden gevolgd.

Ze moeten ook aangeven waarom dit gebeurt en op welke manier de risico’s voor werknemers zijn beperkt.

Autoriteit Persoonsgegevens staat registratie ongewenst huurdersgedrag toe

Autoriteit Persoonsgegevens staat registratie ongewenst huurdersgedrag toe

Mogen woningcorporaties een zwarte lijst aanleggen met persoonsgegevens van lastige huurders?

De Stichting Woonruimteverdeling Regio Utrecht (SWRU) heeft bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een verzoek ingediend om ongewenst huurdersgedrag in de regio Utrecht rechtmatig te mogen registreren.

Dat verzoek wordt door de AP gehonoreerd.

De verwerking houdt in dat SWRU strafrechtelijke gegevens en gegevens over onrechtmatig of hinderlijk gedrag mag verwerken, anders dan in de gevallen genoemd in artikel 22, vierde lid, onderdelen a en b van de Wet bescherming persoonsgegevens.

Treedt Facebook opnieuw in de voetsporen van Hyves?

Treedt Facebook opnieuw in de voetsporen van Hyves?

Herinner je Hyves nog? In april 2010 was Hyves met 10 miljoen gebruikers het grootste social media kanaal in Nederland.

Tot Facebook kwam. Drie jaar later was het over en uit voor Hyves.

Zou de geschiedenis zich kunnen herhalen? Het gaat namelijk helemaal niet goed met Facebook.

Facebook verloor tussen 2016 en 2017 volgens Shareaholic 12,7 procent bezoekers.

Facebook is door Google ingehaald als de belangrijkste online inspiratiebron.

Instagram, Pinterest, YouTube en LinkedIn zijn de nieuwe publiekslievelingen.

Instagram zag het aantal bezoekers vertienvoudigen. Pinterest anderhalf keer.

Wellicht vertrouwt het publiek in deze tijd van Fakenieuws via social media meer op beeld dan op het vrije woord.

Het meest opvallend is toch wel de terugkeer van Google als belangrijkste bron voor mensen om sites te vinden.

Het loont om te investeren in een dankzij SEO goed vindbare betrouwbare site.

Wie bij SEO extra aandacht besteed aan de titels, onderschriften en bestandsnamen van beeldmateriaal is spekkoper als vanaf de eigen site promotie gemaakt wordt via Instagram en Pinterest.

Volgens Shareaholic is de impact van social media ten opzichte van zoekmachines ‘dramatisch’ aan het veranderen.

34,8% van het bezoek van websites komt via zoekmachines.

25,6% van de bezoekers komt via social media.

En de tendens is volgens Shareaholic dat social media verder terrein verliezen.

Waar komt die omslag opeens vandaan?

Komt het door Donald Trump, Geert Wilders en de trollen van Poetin?

Is het publiek het vertrouwen in social media verloren?

Of zijn er eenvoudig te veel social media kanalen en zien we door de bomen van Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Snapchat, Pinterest, YouTube, Vimeo en LinkedIn het bos niet meer?

Kan het zijn dat er de komende jaren een paar social media kanalen gaan verdwijnen?

Een van de eerste social mediakanalen die op omvallen staat is Snapchat.

Deze bij jongeren populaire tegenhanger van Instagram lanceerde onlangs een nieuwe vormgeving die de fans totaal niet bevalt.

De Snapchat gebruikers haken in horden af.

De beurskoers is afgelopen week met 1

miljard dollar gedaald nadat prominent Kylie Jenner aankondigde dat ze zou stoppen met Snapchat.

Inmiddels is er nog een schandaal bijgekomen.

Vorig jaar blijken meer dan 55.000 Snapchat-gebruikers slachtoffer geworden te zijn van een phishing-aanval. Daarbij zijn wachtwoorden gestolen.

Snapchat blijkt bovendien constant locatiegegevens van gebruikers door te geven.

Kortom: de kans dat Snapchat omvalt wordt met de dag groter.

Maar hoe zit dat dan met marktleider Facebook?

Net als Snapchat is Facebook voortdurend in opspraak. Het wordt steeds duidelijker dat Facebook op grote schaal inbreuk maakt op onze privacyrechten.

Steeds meer mensen maken zich zorgen over de rol die Facebook speelt bij verkiezingen.

Maar zouden alle schandalen er voor kunnen zorgen dat zo’n machtig bedrijf als Facebook net als Hyves binnen drie tot vijf jaar van het toneel verdwijnt?

Waarom niet?

Facebook gaat hoe dan ook de komende jaren grote schade ondervinden als gevolg van de nieuwe Europese privacywet.

Veel bedenkelijke manipulatieve trucs die Facebook nu nog toepast om gebruikers te bespelen zijn niet meer toegestaan. Dat gaat Facebook veel omzet kosten.

De geschiedenis van Hyves maakt duidelijk hoe snel het bergafwaarts kan gaan.

In 2010 maakten 10 miljoen Nederlanders gebruik van Hyves! Er werden miljoenen Euro’s mee verdiend.

Joop van den Ende stapte in 2008 in. De Telegraaf Media Groep kocht Hyves in 2010 voor maar liefst 48 miljoen Euro.

Je kon je niet voorstellen dat het drie jaar later al allemaal voorbij zou kunnen zijn. Maar het gebeurde wel.

De Telegraaf verloor binnen drie jaar de totale miljoenen investering.

Hyves stelt ten opzichte van Facebook natuurlijk niets voor.

Toch?

Wat dacht je van de teloorgang van Yahoo!?

Remember Altavista?

Wordperfect?

Kodak?

To big to fall bestaat niet.

Vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard.

Gemeenten verzamelen te veel persoonsgegevens bij uitvoering Wmo en Jeugdwet

Gemeenten verzamelen te veel persoonsgegevens bij uitvoering Wmo en Jeugdwet

Gemeenten worstelen nog met de privacywet.

Bij de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Jeugdwet verzamelen gemeenten meer persoonsgegevens van mensen dan noodzakelijk voor hun zorgvraag.

Dit is in strijd met de privacywetgeving.

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) onderzocht de manier waarop twee gemeenten persoonsgegevens verwerken in een zelfredzaamheidsmatrix (ZRM).

Voorzitter Aleid Wolfsen: “Het gaat hier om persoonsgegevens van kwetsbare mensen. Het is belangrijk dat gemeenten hier zorgvuldig mee omgaan. Goede zorg en een zorgvuldige omgang met persoonsgegevens zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Alle gemeenten die een ZRM gebruiken, moeten hun werkwijze hierop aanpassen.

Is de nieuwe Europese privacywet gezeur? Facebook belooft opeens onze privacy te garanderen

Is de nieuwe Europese privacywet gezeur? Facebook belooft opeens onze privacy te garanderen

“Wat een simpel gezeur zo op de ochtend”, reageerde een van mijn vrienden op Facebook onder de blog “Scholen die Whatsapp gebruiken overtreden de nieuwe Europese privacywet“.

Precies zoals ik verwacht had roept de nieuwe privacywet (AVG) weerstand op.

Jans zal niet de enige zijn die zo reageerde.

Dat voorspelde ik al in de blog. We gaan een zomer met verhitte discussies tegemoet.

Astronoom Theo Jurriens van de Rijksuniversiteit Groningen reageerde ook.

Theo is in het Noorden van Nederland bekend vanwege zijn populair wetenschappelijke bijdragen op de regionale omroep RTV Noord en in Dagblad van het Noorden.

Hij trekt ook met een wetenschapstruck langs scholen in het land om kinderen te interesseren voor natuurwetenschappen.

Wat ik niet wist is dat Theo ook communicatie adviseur is bij de universiteit.

Dat verklaart zijn reactie onder mijn post.

Wat betekent de nieuwe privacywet voor het onderwijs? Hoe mag je als school nog communiceren met leerlingen en ouders?

Kun je de privacywet omzeilen door in de acceptatie voorwaarden van een school op te nemen dat er gecommuniceerd wordt via Whatsapp?

En is het zo dat mensen vrijwillig besluiten of zij hun telefoonnummer toevoegen aan een Whatsapp groep?

Eigenlijk staat het antwoord al in mijn blog, Theo.

Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens in Thüringen zegt dat scholen alleen gebruik mogen maken van applicaties die in Europa worden gehost en volledig zijn geencrypt (beveiligd).

En de acceptatievoorwaarden van de school gelden niet. De Europese Privacywet is bepalend.

Grote vraag is welke alternatieve apps scholen kunnen gebruiken in plaats van Whatsapp. Daar duik ik deze week ook in.

Een paar van mijn opdrachtgevers maken ook gebruik van een Whatsapp groep om te communiceren met hun medewerkers.

De reactie van Jans is logisch. “Wat een gezeur…”

Whatsapp werkt fantastisch als communicatie kanaal. Iedereen heeft de app al op zijn telefoon. Nou ja, bijna iedereen dan.

Iedereen kan er mee werken.

Iedereen kijkt per dag meerdere malen op Whatsapp om te zien of er nog berichten zijn binnengekomen.

Berichten van familie, vrienden, klasgenoten, medespelers…

Best praktisch voor werkgevers om zich tussen die privégesprekken te nestelen. Als jou medewerkers onder werktijd privé chatten mag daar toch wel iets tegenover staan?

Zeker als het gebeurt op de telefoon van de zaak. Toch?

Privé en werk zijn in social media al lang niet meer gescheiden.

Dat hebben we inmiddels geaccepteerd.

Dat vinden we allemaal normaal.

En nu lijkt de privacywet daar plotseling een stokje voor te steken.

Het leven wordt opeens gecompliceerd. Waar bemoeit de EU zich mee?

Hoe leg je dat als privacy manager uit? Hoe krijg je begrip voor de nieuwe regels?

De Duitse publieke omroep ARD doet dat met de wapens van Facebook zelf.

Het programma Panorama 3 deed een experiment met bezoekers van een winkelcentrum.

Het publiek werd gevraagd om mee te werken aan een programma over sociale media. Daarvoor moesten ze eerst een document met algemene voorwaarden van het tv-programma ondertekenen.

Dat moeten deelnemers van The Voice ook. Klinkt toch logisch.

Wat de mensen niet wisten is dat de voorwaarden waarmee zij akkoord moesten gaan een eenvoudige kopie van de voorwaarden van Facebook waren.

Op papier blijken die voorwaarden opeens veel weerstand op te roepen.

Bijna niemand wilde afstand doen van zijn beeldrechten en toestemming geven om privefoto’s te gebruiken voor andere doeleinden.

Bijna niemand wilde akkoord gaan met de eis dat de omroep hun gegevens ook mag doorspelen aan de Amerikaanse veiligheidsdienst NSA.

Maar allemaal gebruikten ze Facebook. En zijn dus akkoord gegaan met de algemene voorwaarden van Facebook. En daar staat dit in.

Wie Duits spreekt kan ik de reportage van Panorama 3 aanraden.

De nieuwe Europese privacywet is bedoeld om misbruik van privacygegevens van inwoners van Europa tegen te gaan.

Het is de bedoeling dat we weer zeggenschap krijgen over onze eigen persoonsgegevens.

Bedrijven mogen niet langer in hun zeer omvangrijke algemene voorwaarden meer privacygegevens claimen dan nodig zijn voor de dienstverlening die zij aanbieden.

Zij mogen onze persoonsgegevens niet langer doorverkopen aan of delen met partijen waar we nog nooit van hebben gehoord.

Lijkt allemaal logisch. Plausibel.

Toch roept de privacywet weerstand op. Omdat we allemaal denken dat we niet meer zonder Facebook, Whatsapp, Instagram, Twitter, Snapchat, YouTube, etcetera kunnen.

Maar dat hoeft ook niet.

De wet is niet bedoeld om alle social media kanalen te dwarsbomen.

Als Facebook en Whatsapp zich aan de nieuwe Europese wet gaan houden is er niets aan de hand.

En het lijkt er op dat de Europese boodschap aan is gekomen in de Verenigde Staten.

Facebook heeft plotseling aangekondigd zijn beleid aan te passen. Onze privacy staat voortaan voorop.

Om het vertrouwen van gebruikers terug te winnen heeft Facebook 7 beloften gedaan:

  • Wij geven u controle over uw privacy
  • We helpen mensen begrijpen hoe hun gegevens worden gebruikt
  • Privacy staat voorop bij de ontwikkeling van onze producten
  • We werken hard om uw informatie veilig te houden
  • U bent eigenaar van is eigen informatie en kunt uw informatie verwijderen
  • We verbeteren constant
  • Wij zijn verantwoordelijk

Het is de vraag of Facebook met het nieuwe beleid voldoet aan de eisen in de Europese privacywet.

Daar zijn de meningen van privacyspecialisten over verdeeld.

Daar zal ik in een andere blog binnenkort aandacht aan besteden.

Genoeg ‘gezeur’ voor vandaag.

Met dank aan Jans.

De overeenkomst tussen een seksrel met een weerman, ongewenste mail en de privacywet

De overeenkomst tussen een seksrel met een weerman, ongewenste mail en de privacywet

Telkens als de temperatuur in Duitsland onder de -5 daalt loopt mijn mailbox vol met ‘spam’ van de Duitse weerman Jörg Kachelmann. Ik ontvang dan elk uur een weerwaarschuwing. Om gek van te worden. En ik kom er maar niet vanaf. Dat kan Kachelmann tonnen gaan kosten.

Ik schrijf ‘spam’ tussen haakjes omdat ik het gevoel heb dat ik het onheil over mezelf heb afgeroepen. Ik heb me vorig jaar zelf aangemeld voor het weeralarm in verband met het huwelijk van onze kinderen in Duitsland. Het leek me wel praktisch.

Dat tussen haakjes is echter totale onzin. Kachelmannwetter stuurt inmiddels wel degelijk SPAM met hoofdletters naar mijn mailbox. Ik slaag er namelijk maar niet in om me af te melden voor het weeralarm.

Volgens de Europese privacywet moet je je eenvoudig kunnen afmelden voor nieuwsbrieven of andere online dienstverlening. Je hebt het recht om vergeten te worden.

Kachelmannwetter biedt in de mail met het weeralarm heel duidelijk een optie aan om jouw instellingen op de site te kunnen aanpassen. Als je op die link klikt kom je echter op een algemene pagina terecht waar Kachelmann reclame maakt voor zijn site. Nergens een knop om je instellingen aan te passen te vinden.

En dat is in strijd met de privacywet. Dat kan Kachelmann op een boete van 4 procent van zijn jaaromzet komen te staan. Tot een maximum van 20 miljoen Euro.

Ik kan Kachelmann in Duitsland laten Abmahnen door een gespecialiseerd advocatenbureau.

De aanklacht kan Kachelmann meer geld gaan kosten dan hij zelf als schadevergoeding kreeg van de Duitse uitgever Axel Springer omdat de boulevardkrant Bild inbreuk had gemaakt op zijn privacy.

Springer moest van de rechtbank in Keulen 395.000 Euro betalen omdat ze uitgebreid over het seksleven van de weerman bleef schrijven nadat hij was vrijgesproken van een spraakmakende beschuldiging van verkrachting door een ex-vriendin.

Seks sells.

Maar dat is niet de reden dat ik dit voor Kachelmann uiterst pijnlijke verhaal hier oprakel.

Er is een duidelijk verband met de spam die Kachelmann zelf verstuurt. Er is inbreuk op privacyrechten en de kosten van een overtreding van de wet kunnen gigantisch zijn.

Volgens de Duitse media heeft Kachelmann door de seksrel miljoenen Euro omzet verloren. Dat betekent dat zijn weerdienst dus ook miljoenen Euro omzet maakt. Dan is 4 procent boete een hoog bedrag.

Omdat het een Europese privacywet is kunnen dergelijke boetes in heel Europa worden opgelegd. Dus ook voor Nederland.

Als ik in mijn mailbox kijk zie ik elke dag nieuwsbrieven of reclame waar ik me nooit voor heb aangemeld. Dat is spam.

Ook veel nieuwsbrieven waar ik me ooit voor heb aangemeld, maar die ik nooit lees. Net als bij Kachelmann – mooie naam trouwens voor een weerman – lukt het me maar niet om me af te melden.

Vaak gebruik ik dan een functie in mijn mailprogramma om die ongewenste mail automatisch in mijn prullenmand te doen belanden. Maar dat is natuurlijk niet de juiste oplossing.

Ik moet me gewoon kunnen afmelden.

Bedrijven die denken dat ze potentiële klanten in hun maillijst kunnen houden door de afmeldfunctie moeilijk vindbaar te maken zijn niet bepaald slim bezig.

Allereerst is het niet bepaald klantvriendelijk,

Ten tweede kunnen maildiensten het mailadres en het IP-adres van dit soort bedrijven op de zwarte lijst zetten als meer mensen net als ik hun mail aan spamfilter in hun mailprogramma toevoegen. Als dat gebeurt wordt de bijbehorende website ook minder goed vindbaar in zoekmachines.

Ten derde is er dan nog die dreigende boete op basis van de Europese privacywet. Iedereen kan een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. En die is verplicht onderzoek in te stellen en te handhaven.

Het is kortom voor bedrijven die nieuwsbrieven versturen verstandig om er voor te zorgen dat mensen zich even eenvoudig kunnen afmelden als dat ze zich hebben aangemeld.

Scholen die Whatsapp gebruiken overtreden de nieuwe Europese privacywet

Scholen die Whatsapp gebruiken overtreden de nieuwe Europese privacywet

Meteorologen verwachten dat het volgende week streng gaat vriezen. De weerpluim voorziet -10.

Als dat echt gebeurt – en er een Elfstedentocht komt – mogen scholen niet via een groep op Whatsapp ouders informeren dat ze leerlingen ijsvrij geven.

Dat is volgens de Autoriteit Persoonsgegevens in de Duitse deelstaat Thüringen namelijk in strijd met de privacywet.

Het moet niet gekker worden, zullen veel Nederlanders nu denken. Waar bemoeien die Duitsers zich mee?

Ik voorspel dat we deze zomer verhitte discussies gaan krijgen over de nieuwe Europese privacywet die op 25 mei van kracht wordt.

Vergelijk het met de discussies rond de invoering van de Europese cookiewet in 2012. Daar was aanvankelijk ook veel weerstand tegen.

Ondertussen vinden we de cookies nog altijd mateloos irritant en voor het gevoel zinloos. Iedereen klikt de cookiebanners – zonder de privacyverklaring te lezen – meteen weg. Maar we hebben er mee leren leven.

In heel Europa gelden straks uniforme strenge privacyregels.

Als de Autoriteit Persoonsgegevens in Thüringen dus vaststelt dat Whatsappgroepen op scholen inbreuk maken op de privacy heeft dat in principe ook consequenties voor het onderwijs in Nederland.

In de hele EU zal de komende jaren jurisprudentie ontstaan rond de nieuwe privacywet.

Het voorbeeld in Thüringen is niet fictief. Het is zelfs hoogst actueel. Ik vond het op de Duitse website Datenschutzticker.de.

Een basisschool in Thüringen wilde eind vorig jaar dat ouders gebruik gingen maken van een WhatsApp groep.

Sommige Duitse ouders maakten bezwaar tegen het gebruik van Whatsapp. Zij zagen een probleem met de privacywetgeving en vroegen de Autoriteit Persoonsgegevens een onderzoek in te stellen.

Die concludeerde dat het gebruik van Whatsapp in het onderwijs inderdaad in strijd is met de privacyregels.

In mei vorig jaar concludeerden gegevensbeschermingsfunctionarissen – mooi lang woord voor scrabble overigens – van de Duitse deelstaat Rijnland-Palts al hetzelfde.

Whatsapp is volgens de privacy autoriteiten in Duitsland niet geschikt voor onderwijsdoeleinden.

Scholen mogen volgens de nieuwe regels in de EU alleen met ouders en leerlingen communiceren via netwerken of software van Europese aanbieders die gebruik maken van encryptie.

Whatsapp is onderdeel van het omstreden Amerikaanse social media platform Facebook dat momenteel zwaar onder vuur ligt vanwege ernstige overtredingen van Europese privacy grondrechten.

Gelet op de ongegeneerde inbreuk op privacy van Europese gebruikers van Facebook lijkt het logisch dat de EU het gebruik van Whatsapp op scholen verbiedt.

Aan de andere kant zullen tevreden gebruikers van Whatsapp groepen juist het gevoel hebben dat de EU inbreuk maakt op hun privacy door zich te bemoeien met hun communicatiekanalen.

Ze zullen zich afvragen wat er eigenlijk nog mag…

Scholen worden onzeker. Schoolbesturen nemen het zekere voor het onzekere omdat bestuurders bij overtreding van de privacywet persoonlijk aansprakelijk gesteld kunnen worden. Er dreigen boetes van 4 procent van de omzet (lees het budget?) van de school.

Hetzelfde geldt dan voor bestuurders van sportverenigingen. Mag de voetbalclub spelers nog wel via een groeps Whatsapp melden dat wedstrijden zijn afgelast?

Als er persoonsgegevens worden gedeeld mag dat niet. En aangezien een Whatsapp groep is gekoppeld aan privételefoonnummers is er sprake van persoonsgegevens.

Sommige mensen zullen zich nu afvragen waar de EU zich druk om maakt. Mensen zijn toch niet verplicht om gebruik te maken van de Whatsapp groepen?

Dat is te eenvoudig geredeneerd.

Een school of een club mag geen ouders, kinderen of leden sociaal uitsluiten.

Stel dat je een bekende Nederlander bent die niet wil dat zijn of haar geheime nummer in handen van verkeerde personen komt?

Of stel dat een vrouw uit angst voor een ex-echtgenoot of een stalker anoniem wil blijven?

Als je telefoonnummer in een Whatsapp groep staat kan iedereen in die groep jouw nummer delen met mensen waarvan jij liever niet hebt dat zij daar over kunnen beschikken.

Het onderwijs heeft wat privacy betreft overigens dit jaar nog meer uitdagingen.

D66 Tweede Kamerlid Paul van Meenen vindt dat middelbare scholen en ouders dreigen door te slaan met het delen van informatie via het leerlingvolgsysteem.

Op middelbare scholen is het inmiddels standaard dat veel informatie in dit systeem staat.

Daar staan vaak niet alleen de cijfers in, maar ook bijvoorbeeld persoonlijke informatie over de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Kinderen hebben een bepaalde mate van vrijheid nodig om verantwoordelijkheid te leren nemen, vindt Van Meenen. Die ruimte moeten ouders en school hun kind volgens hem gunnen.

“Niet alles wat digitaal gedeeld kan worden, hoeft digitaal gedeeld te worden. Ook kinderen hebben recht op privacy. Wanneer pubers van school afgaan, moeten ze geleerd hebben om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun gedrag.”

Start campagne ‘Privacy gaat iedereen wat aan’

Start campagne ‘Privacy gaat iedereen wat aan’

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is een voorlichtingscampagne begonnen over de nieuwe Europese privacywet die vanaf 25 mei geldt.

Aleid Wolfsen, voorzitter van de AP, doet de aftrap van de campagne met een privacyles op een basisschool.

De campagne ‘Privacy gaat iedereen wat aan’ maakt mensen bewuster van hun privacyrechten en biedt organisaties praktische hulp bij de naleving van de wet.

Wolfsen: “Veel mensen en organisaties zijn nog onbekend met de gevolgen van de nieuwe wetgeving. Daar gaan we wat aan doen met deze campagne. Met een lespakket voor kinderen, een ‘regelhulp’ voor organisaties en veel informatie op onze website. In een tijd waarin persoonsgegevens gouden handel zijn, is het van groot belang dat die gegevens goed beschermd blijven.”

Privacy gaat iedereen wat aan

Hoe zou jij het vinden als ik alles van jou zou weten? Je hebt toch niets te verbergen?

Hoe zou jij het vinden als ik alles van jou zou weten? Je hebt toch niets te verbergen?

Ik zit samen met een paar ondernemers in een klein cafeetje. Een van de ondernemers heeft gehoord dat ik sinds kort een studie privacy management volg. “Wat houdt dat in?”, vraagt Anneke. Zij is de eigenaresse van een populaire modezaak.

(De gesprekken en situaties in deze blog zijn echt gevoerd en bestaan echt. De namen zijn gefingeerd.)

“Ben jij al klaar voor de nieuwe privacywet?”, vraag ik Anneke. Ze heeft geen idee waar ik het over heb.

Eigenlijk had ze het moeten weten. Net als alle ondernemers, managers, politici en bestuursleden in de hele EU.

Twee jaar geleden heeft het Europees parlement de General Data Protection Regulation (GDPR) aangenomen. In goed Nederlands de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Deze nieuwe Europese privacywet geldt voor álle organisaties die persoonsgegevens verwerken. Ook voor kleine mkb’ers en zzp’ers.

“Ik doe niets met internet’, zegt Anneke.

De risico’s van ondeskundige beunhazen

Aan tafel luisteren andere ondernemers geinterresseerd mee. Henk is een gedreven aannemer.

“Ik ben al zo oud dat ze aan mij geen aandacht meer besteden”, lacht Henk. Hij heeft ook nog nooit van de privacywet gehoord. Maakt zich er ook niet druk over.

Ondertussen vindt Henk het normaal dat hij zich als aannemer aan strenge bouwvoorschriften moet houden. Hij kent de risico’s die ondeskundige beunhazen opleveren voor onze veiligheid. Hij ergert zich aan gebrek van vakbekwaamheid.

“Het gaat niet alleen om internet”, reageer ik. Mensen denken bij mij vaak direct aan internet marketing en socia media. “Jij biedt klanten toch kortingskaarten aan?”, stel ik Anneke een vraag waar ik het antwoord al op weet. Ze knikt.

“Stel nou dat een klant wil weten hoeveel korting er al op de kaart staat. Dan vertel je dat waarschijnlijk gewoon.”

Ze knikt opnieuw. “Prima. Volgens de privacywet mogen klanten vragen welke informatie de ondernemers over hen hebben opgeslagen. Ze mogen ook vragen om die gegevens te verwijderen. Dat zullen veel klanten bij kortingskaarten waarschijnlijk niet doen.

Toen Albert Heijn jaren geleden, nog voor de komst van de smartphone, met de bonuskaart begon was er veel kritiek. Veel mensen wilden niet dat Albert Heijn hun prive gegevens zou opslaan. Appie beloofde alle klanten dat zij nergens bang voor hoefden te zijn. En als je wilde kon je de kaart ook anoniem gebruiken.

De bonuskaart van Appie

En toen kwam Albert Heijn met de Appie app waarmee je handig een boodschappenlijst kon maken en waarmee die boodschappenlijst zo wordt gepresenteerd dat er een handige efficiente looproute door jouw Albert Heijn supermarkt wordt gegenereerd.

Je kunt je bonuskaart aan de app toevoegen. En als je dat doet zie je opeens dat Albert Heijn alle boodschappen van de afgelopen jaren aan jouw bonuskaart heeft gekoppeld.

Het nummer van jouw bonuskaart blijkt opeens een identifiteitsnummer te zijn. Kortom privacygevoelig. Albert Heijn weet met terugwerkende kracht wie jij bent en kan jou vanaf nu aanbiedingen doen gebaseerd op jouw aankoopgedrag.

Niks mis mee als je daardoor echt korting krijgt, denken sommige mensen nu. Maar denken die mensen nu werkelijk dat supermarkten graag geld weggeven. Ze geven korting als ze weten dat ze die korting dubbel en dwars terugverdienen omdat mensen meer geld gaan uitgeven aan andere producten die ze anders eigenlijk niet hadden gekocht.

Supermarkt voorspelt dat klant zwanger is

Hoe ver dat gaat blijkt uit het voorbeeld van de Amerikaanse supermarktketen Target die dankzij het koopgedrag al weet dat een vrouw zwanger is voordat zij het zelf in de gaten heeft.

Een vader vond het vreemd dat zijn dochter opeens veel reclame te zien kreeg voor zwangere vrouwen. Zij ontkende zwanger te zijn.

De vader vroeg opheldering bij de supermarktketen toen bleek dat er toch een baby op komst was. Hoe kon Target dat weten als zijn dochter het zelf nog niet wist?

 

Terug naar Anneke. De eigenaresse van een populaire modezaak.

Jaloerse vriend

“Stel nou dat een jaloerse man vermoedt dat zijn vriendin vreemd gaat en argwanend is vanwege dure kleding die ze draagt en waarvan hij weet dat zij zich die kleding zelf niet kan veroorloven en hij heeft er niet voor betaald. Hij denkt dat haar minnaar die kleding betaalt. Haar vriend denkt slim te zijn door jou heel nonchalant tussen neus en lippen door te vragen hoeveel korting er de laatste tijd op haar kortingskaart is opgebouwd. Vertel je dat dan?”

“Waarschijnlijk wel”, zegt Anneke.

“Dat mag dus niet. Dat zijn privegegevens van zijn vriendin. Privacygevoelige informatie. Dat gaat haar vriend niets aan.”

“En stel dat jij je aan de regels houdt, maar een loslippige medewerkster op een verjaardagsfeest niet. Dan ben jij als onderneemster verantwoordelijk.”

Persoonsgegevens van personeel

“Het gaat veel verder dan een internet site. Het gaat ook om persoonsgegevens van je personeel.”

  • Mag je nog persoonlijke vragen aan je medewerkers stellen?
  • Mag je weten waarom ze ziek zijn?
  • Welke gegevens mag je opslaan van vertegenwoordigers waar je zaken mee doet?
  • Wat weet je van de slimme koppelingen van je moderne kassasysteem met je magazijn, betalingssystemen en wellicht je leveranciers?
  • Hoeveel gegevens zijn herleidbaar tot natuurlijke personen.

“Nog meer regels’, verzucht Anneke. ‘Alsof we het al niet druk genoeg hebben. Ik word er stapel gek van. Het is gewoon niet leuk meer om te ondernemen. Ik denk dat ik er maar mee stop.”

Ze is de vijftig gepasseerd. Moet niets hebben van alle moderne communicatie.

“Ik heb iemand die mijn website onderhoudt”, zegt de onderneemster. “Ik roep hem er even bij.”

“Haar website is veilig”, zegt de webspecialist. “Wij zijn gespecialiseerd in veiligheid.” Hij geeft me zijn visitekaartje. Daar staat in grote letters op dat hij gespecialiseerd is in veiligheid.

Ik ben nieuwsgierig. “Wat doe je?” “Wij verkopen camerabeveiligingssystemen”, zegt hij. “Dan hebben jullie ook te maken met de privacywet”, zeg ik. “Klopt”, zegt de man. ‘Wij zorgen er voor dat alles op orde is.”

“Dan hebben jullie ook al contracten met jullie klanten afgesloten waarin je afspraken hebt gemaakt over de bescherming van persoonsgegevens en procedures in geval die cameras gehackt worden”, zeg ik.

Veiligheid staat bij ons voorop

De veiligheidsspecialist kijkt me triomfantelijk aan. “Natuurlijk. We hebben heel veel klanten. Veiligheid staat bij ons voorop. Maar wij hebben deze cameras niet geleverd.”

Hij blijkt in dit geval alleen verantwoordelijk voor de website. Alleen al het feit dat hij zijn klant niet informeert over de hackgevoeligheid van haar camera’s geeft te denken over zijn kennis van de privacywetgeving. En even later ontdek ik dat hij ook laconiek is met de website.

“Dan moet je schriftelijk afspraken maken met de leverancier van die cameras”, zegt ik tegen de onderneemster.

“Dat kun je vergeten”, reageert de veiligheidsspecialist. “Die camera’s zijn lek. De backdoor staat open. Je kunt er zo bij vanaf internet. Dat is algemeen bekend in de branche.”

“Dan zul je andere camera’s moeten kopen”, vertel ik Anneke die duidelijk met de minuut meer gefrustreerd raakt. “Jij bent verantwoordelijk voor die camera’s. Als er een datalek is kun jij een boete van 4 procent van je omzet krijgen als blijkt dat jij nalatig bent geweest. Jij hoort te controleren dat die camera’s aan de eisen voldoen. Daarom moet je ook schriftelijk afspraken maken met de leverancier. Dan is hij verantwoordelijk. Als hij niet wil tekenen ben je gewaarschuwd. Dan ligt de veratntwoordelijkheid bij jou.”

Ze denkt even na. “Mijn cameras zijn niet op het internet aangesloten”, zegt ze. “De beelden worden op een harde schijf opgeslagen en ze worden na drie maanden gewist.”

“Dat mag ook niet. Je mag de beelden maximaal vier weken bewaren. En het maakt niet uit of ze op internet zijn aangesloten. Het gaat er om dat je privacygevoelige data opslaat. Heb je ook bordjes in de winkel hangen waarop je meldt dat er camerabewaking is?”

Wim mengt zich in het gesprek. Hij is ook winkelier. “Dankzij mijn camera’s hebben ze laatst een fietsendief kunnen pakken”, zegt hij. “Door al die regels kan dat straks dus niet meer”, veronderstelt hij. “Dan komen de criminelen er gewoon mee weg. En wij worden als ondernemers gestraft. Dat is toch een omgekeerde wereld?”

“Als je je aan de regels houdt mag je gewoon camera’s blijven gebruiken”, zeg ik. “Je mag die beelden alleen niet zo maar aan iedereen laten zien of via social media verspreiden.”

Fietsendief gepakt danzij video op Facebook

“Dat bedoel ik”, zegt Wim. “Ze hebben die fietsendief kunnen pakken omdat een klant van me met haar telefoon een video heeft gemaakt toen ik die beelden liet zien. Zij heeft die video op Facebook gezet. Ze hadden de dief zo te pakken.”

“Dan was jij zwaar in overtreding”, zeg ik. “Dat kan duur uitpakken. Kan je duizenden Euro’s kosten. Jij had haar die beelden nooit mogen laten zien. Alleen de politie had ze mogen zien. Jij hebt het mogelijk gemaakt dat zij die beelden op Facebook heeft  verspreid.”

De stemming onder de middenstanders is tot een dieptepunt gedaald.

Ik kijk via mijn smartphone op de website van Anneke. Geen slotje te zien voor het webadres. De site is duidelijk niet ssl-gecertificeerd. Daarmee voldoet de site niet aan de eisen. Een onversleutelde site kan lek zijn.

Ze blijkt ook geen algemene voorwaarden of privacy statement op de site te hebben.

Een ‘veilig’ visitekaartje is geen garantie

De veiligheidsspecialist heeft veel steken laten vallen. Niet iedereen die op zijn visitekaartje heeft staan dat hij een veiligheidsspecialist is hoeft dat ook te zijn. Daarom is het ook zo belangrijk zorgvuldig te controleren of de mensen waar jij mee werkt voldoende kennis van zaken hebben en dat de apparatuur waar je mee werkt voldoet aan de eisen. Als iemand daar schriftelijk geen afspraken over wil maken moet je op zoek naar andere specialisten en goedgekeurde apparatuur.

De site op zich stelt overigens niet veel voor. Een pagina met een paar foto’s. Als ik haar advies zou moeten geven zou ik zeggen stop gewoon met die site.

Maar omdat ik weet dat ze ook nieuwsbrieven verstuurt en op Facebook actief is weet ik dat dat advies fout zou zijn. Ze heeft een webadres nodig om haar algemene voorwaarden en privacystatement te tonen. Vanaf Facebook moet ze naar die algemene voorwaarden verwijzen. En als ze gebruik zou maken van Instagram en Pinterest, wat ik haar als modeonderneemster zou adviseren, zou ze dat ook vanaf die kanalen moeten doen.

25 mei moeten alle ondernemers aan de nieuwe privacywet voldoen. Afgelopen week heb ik met diverse ondernemers gesproken. Geen enkele ondernemer bleek op de hoogte van de regels. Vanaf 25 mei kunnen ze allemaal worden beboet. En die boetes liegen er dus niet om.

Weer meer bureaucratie en werkdruk?

Ik snap ondernemers die gek worden van alle regels. Weer extra administratie. Weer meer werkdruk.

De meeste ondernemers hebben geen flauw idee van internettechniek. Van de slimme kassa’s waar ze mee werken. Van de risico’s van datalekken.

Hoe grote internetbedrijven als Amazon en Zalando met klantgegevens klanten verleiden – lees manipuleren – om dingen te kopen die ze nooit van plan waren te kopen.

Hoe grote bedrijven als Google en Facebook via de like-buttons op de sites van de ondernemers feitelijk 24-uur per dag bedrijfsspionage kunnen doen bij (kleine) ontwetende ondernemers en daardoor oneerlijke concurrentie mogelijk maken.

De nieuwe strenge wetgeving is niet bedoeld om het ondernemers moeilijker te maken. De nieuwe wetgeving is juist bedoeld om klanten en met name kleine ondernemers te beschermen tegen oneerlijke manipulatie door grote multinationals die zich niets aan trekken van regels en telkens mazen in de wet zoeken.

De boetes zijn daarom ook zo hoog. 4 procent van de jaaromzet met een maximum van 20 miljoen Euro. En om die reden worden ook de leidinggevenden hoofdelijk aansprakelijk gesteld.

De nieuwe privacywet is tegelijk ook niet echt nieuw.

Sinds 2001 geldt in Nederland de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) waarin veel regels zijn opgenomen die nu ook in de Europese privacywet zijn opgenomen.

Iedere ondernemer moest al aan deze wet voldoen. Het is echter nu voor het eerst dat in heel Europa de regels gelijk zijn en dat er keiharde afspraken zijn gemaakt over verplichte handhaving en de boetes zo hoog zijn dat ook multinationals zich het niet meer veroorloven kunnen om de regels te negeren.

Waarom vinden we een bouwverordening wel normaal?

Eigenlijk is het raar dat er nog niet eerder streng is opgetreden. Wim vindt het als aannemer heel normaal dat hij in de bouw moet voldoen aan strenge bouwvoorschriften. Dat er bij complexe bouwwerken een architect moet worden ingeschakeld. Als er een parkeergarage instort of een balkon afbreekt vinden we het normaal dat de aannemer en / of architect wordt bestraft.

We vinden het normaal dat de belastingdienst strenge eisen stelt aan de boekhouding. En dat ondernemers tijdig btw-aangifte moeten doen en anders meteen een boete krijgen. Geen waarschuwing. Excuses tellen niet. Je krijgt meteen een forst boete.

Als we te hard rijden kunnen we ook een hoge bekeuring krijgen. De pakkans valt misschien mee, maar als je geflitst wordt is er meestal geen ontkomen aan.

Datzelfde geldt vanaf nu voor de naleving van de privacyregels.

Maar het vreemde is dat tot op heden geen eisen worden gesteld aan de wetskennis van bouwers van websites en applicaties.

Er komen steeds meer apparaten op de markt die gebruik maken van privacygevoelige informatie. Wat te denken van horloges met gps voor kinderen? Speelgoed met spraakbesturing – en dus afluistermogelijkheid. De bouwers van deze apparatuur en gadgets hebben vaak geen weet van de wetten waar hun creaties aan moeten voldoen.

Hoe zou jij het vinden dat ik alles over jou zou weten? Van minuut tot minuut? Dat ik op basis van die gegevens jouw gedrag kan voorspelen en manipuleren?

Ik denk dat je dat niet okay zou vinden. Ondertussen bespioneren apps op jouw smartphone je al de hele dag. Vanaf het moment dat je bent opgestaan tot het moment dat je gaat slapen. En als je ook nog een slaapapp gebruikt zelfs ‘s nachts.

Ondertussen bespioneren smart-televisies ons kijkgedrag. En weten autofabrikanten dankzij chips in moderne auto’s eigenlijk alles over ons rijgedrag en soms zelfs waar we zijn geweest. Big Brother is watching us. Commerciele spionage en manipulatie. Daar moet de nieuwe privacywet een halt toe roepen.

Datalek bij ledenlijsten kandidaat raadsleden

De overheid moet ondertussen de hand in eigen boezem steken. De overheid laat zelf ook vele steken vallen. Ik sta als lijstduwer op de lijst van D66 Veendam voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart. Onlangs moesten we de lijst met kandidaatraadsleden aanleveren bij de gemeente Veendam.

Onze secretaris vroeg via Whatsapp of we een kopie van ons identiteitsbewijs konden leveren. Ik maakte met de Kopie ID app op mijn smartphone een foto van mijn rijbewijs en maakte zoals de overheid zelf aanraadt mijn BSN-nummer onleesbaar.

Een dat later een Whatsapp van de secretaris. De gemeente moest een kopie met leesbare BSN hebben. De vraag is dan waarom? De gemeente dient alleen mijn identiteit te controleren. Het is dan niet handig dat alle secretarissen van lokale politieke partijen deze kopien van identiteitsbewijzen verzamelen.

In Veendam zijn nu manier tientallen kopien van id-kaarten in handen gekomen van mensen die daar geen bevoegdheid voor hebben. Ik ga er uiteraard vanuit dat onze secretaris betrouwbaar is, maar er zijn voorbeelden van bestuurders die misbruik maken van gegevens. Die kunnen met deze ID-gegevens veel schade aanrichten.

Hetzelfde geldt voor hotels en autoverhuurbedrijven die een kopie van paspoorten vragen. Dat is nergens voor nodig. Ze hoeven alleen maar een blik op je ID-kaart te werpen om te controleren of jij bent wie je zegt te zijn. En als ze toch een kopie willen dan volstaat een kopie waarop je BSN onleesbaar is gemaakt.

Hoe groot is de pakkans?

Moeten de MKB-ers die zich nog niet hebben voorbereid op de nieuwe Europese privacywet zich nu zorgen gaan maken?

De kans dat zij vanaf 25 mei direct een boete zullen krijgen is aanwezig, maar deskundigen verwachten dat het zo’n vaart nog niet zal lopen voor kleine ondernemers. Juist de grote bedrijven, de overheid en de zorgsector zullen naar verwachting als eerste worden aangepakt. Maar dat wil niet zeggen dat kleine MKB-ers nog wel even kunnen achteroverleunen. Het is verstandig om vanaf nu toch aandacht aan de wetgeving te besteden. Van uitstel komt afstel. En van afstel kunnen op den duur torenhoge boetes komen.

Wie op 25 mei zijn zaakjes niet op orde heeft is gewoon in overtreding.

Op de site van de Autoriteit Persoonsgegevens staat veel handige informatie over wat er van ondernemers verwacht wordt en ook voorbeeldbrieven voor consumenten die klachten willen indienen.

 

Privacy College in Hoogezand en Veendam

Als parkmanager voor Parkmanagement Midden Groningen en Parkmanagement De Veenkolonien heb ik samen met Biblionet Groningen en de bibliotheken in Hoogezand en Veendam en Pprotectum een Privacy College georganiseerd voor leden van parkmanagement of de bibliotheken.

Het Privacy College in Hoogezand wordt maandagavond 5 maart in de bibliotheek in het Kielzog gegeven. Het Privacy College in Veendam wordt op woensdagavond 7 maart in de bibliotheek in cultureel centrum vanBeresteyn gegeven.

 

 

 

 

Zeg Maurice de Hond, hoe onderzoek jij de toekomst?

Zeg Maurice de Hond, hoe onderzoek jij de toekomst?

Soms heb je echt helemaal niets aan marktonderzoek, zeg ik als marketeer. Soms moet je enquetes echt met een flinke korrel zout nemen. Soms moet je met gezond verstand naar futuristische techniek kijken.

Driekwart van de Nederlanders wil geen zelfrijdende auto, zegt Maurice de Hond. Hij deed onderzoek op verzoek van Vincent Everts.

75 procent van de ondervraagde Nederlanders ziet het dus niet zitten om binnenkort in een auto te stappen die door een computer wordt bestuurd…

Diezelfde mensen stappen zonder bezwaar in vliegtuigen die door automatische piloten door een overvol luchtruim worden gestuurd…

Als piloot weet ik dat er inmiddels ultralight vliegtuigen zijn met autopilot-techniek. Je kunt nu al zelfbouwpakketten bestellen om zo’n systeem zelf in een ultralight vliegtuig te bouwen. Dat mag officieel niet, maar het gebeurt al wel. Ik ben vorig jaar al eens meegevlogen met zo’n toestel. Indrukwekkend.

Die enquete van Maurice de Hond zegt me niets. Mensen die denken dat die zelfrijdende auto er niet komt omdat de meerderheid van het publiek tegen is houden zichzelf voor de gek.

Technologische ontwikkelingen laten zich niet stoppen door enquetes. Die zelfrijdende auto is binnenkort niet meer weg te denken uit onze samenleving.

Nog niet zo lang geleden kon niemand zich voorstellen dat het heel normaal zou worden dat vrijwel iedereen een smartphone op zak zou hebben waarmee je overal bereikbaar bent. Overal ter wereld via beeld en geluid met elkaar in contact komen en tv kijken. Nergens voor nodig? We konden toch gewoon een brief schrijven?

Frans Bromet maakte in 1998 een reportage over de opkomst van mobiele telefonie. Wie de reportage van toen met de kennis van nu terugkijkt snapt werkelijk niet waarom niemand in 1998 in de gaten had dat de smartphone in 2017 niet meer weg te denken zou zijn.

In 1987 liep ik stage op de redactie van de Winschoter Courant in Winschoten. Samen met journalist Jan Schepers hield ik een telefonische enquete onder de Winschoter bevolking over kabeltelevisie.

Iedereeen keek in die tijd nog via een antenne op het dak naar twee Nederlandse tv-zenders en drie Duitse zenders. Kabeltelevisie zou het aanbod enorm vergroten. Wij vroegen aan de Winschoters of zij zouden overstappen op kabeltelevisie.

“Kabeltelevisie? Wat is dat?”, was de wedervraag van de mensen die we belden.

De tweede wedervraag die we kregen was:”Wat kost dat?”

Ik weet de prijs niet meer. Maar laat het zo’n tien gulden per maand geweest zijn. Het antwoord van de Winschoters was in elk geval duidelijk. Kabeltelevisie was te duur en niet nodig. Met een antenne op het dak kon je ook prima tv kijken.

Dertig jaar later kijkt heel Nederland kabeltelevisie. Winschoten ook. We betalen voor diverse zenders. We stappen massaal over naar online filmkanalen als Netflix en betalen daar zonder problemen zo’n tien Euro per maand voor.

Die online videokanalen zorgen nu in de buitengebieden in de gemeente Oldambt, waar Winschoten onderdeel van uitmaakt, voor problemen. De mensen willen graag Netflix en Uitzending Gemist kijken, maar het kan niet. De internetsnelheid is te laag. Nu is er een comité bezig om er voor te zorgen dat de hele gemeente Oldambt glasvezel krijgt.

Die enquetes over de toekomstverwachtingen van het publiek zeggen mij dus helemaal niets. Mensen weten niet of ze iets willen als ze er nog geen ervaring mee hebben.

In plaats van naar enquetes kun je beter naar sciencefiction films kijjken. De gadgets die daarin worden gepresenteerd worden later vaak realiteit. Roger Moore had als James Bond de beschikking over een horloge waarmee hij kon bellen. We hebben inmiddels de Apple Watch.

Robo Cop. De grote doorbraak van Paul Verhoeven als regiseur. Een zwaar gewonde agent wordt ‘gered’ met nieuwe futuristische techniek en wordt half robot, half mens. Destijds fantasie. Inmiddels bouwen 3D-printers proteses en komen de eerste robots op de markt die echt kunnen wat Robocop in 1987 enkel en alleen dankzij filmtechniek kon.

Ik voorspel dat we over dertig jaar ons niet meer kunnen indenken dat er ooit mensen waren die zelf een auto bestuurden. Levensgevaarlijk! De automatisch rijdende auto’s worden veel veiliger en brengen veel meer gemak. En het gaat zeker geen dertig jaar meer duren voor we automatisch gaan rijden. Binnen tien jaar is de techniek heel gangbaar. Tesla bewijst het nu al. Alle autofabrikanten zijn er mee bezig. En daarnaast alle grote automatiseringsbedrijven als Google, Apple en Uber uit Silicon Valley.

De kosten? Die zullen meevallen. We gaan alleen nog voor het gebruik van de auto betalen. Niet meer voor het wegroesten van een eigen auto die meer stilstaat dan rijdt.

Ik zet vraagtekens bij enquetes. Maurice de Hond zit er heel vaak naast.

Als je wilt weten hoe de toekomst er uit ziet kun je beter naar tekenfilms als The Jetsons gaan kijken. In de jaren zestig toonde deze cartoon al flatscreen-tv’s met Skype, een foodprinter en vliegende auto’s. En die auto’s komen er nu ook aan. In Dubai vliegen inmiddels de eerste dronetaxi’s.

Ik ben gek op futuristische ontwikkelingen. Maar ik maak me ook zorgen. Niet iedereen heeft goede bedoelingen met nieuwe techniek. Amazon wil met drones pakketjes gaan bezorgen. Holthausen uit Hoogezand werkt mee aan een drone die dankzij waterstof grote afstanden kan overbruggen, waardoor er bijvoorbeeld snel medicijnen mee afgeleverd kunnen worden op de Waddeneilanden.

Ondertussen experimenteren Russen met drones waarmee je op afstand slachtpartijen kunt aanrichten. Je moet er niet aandenken dat terroristen deze techniek in handen krijgen.

Pizza Bianca met gorgonzola en peer. De basis voor 2018

Pizza Bianca met gorgonzola en peer. De basis voor 2018

“Gorgonzola? Nee, dat lust ik niet”, zegt Astrid. Ze trekt er een vies gezicht bij. “Je moet het zelf weten. Ik neem iets anders.”

We zitten op het terras van Divina Italia el Charco. Een modern ogend Italiaans restaurant aan een idylisch haventje langs de Avenue Caesar Manrique in Arrecife, de hoofdstad van het Spaanse eiland Lanzarote.

In het glinsterende heldere zeewater spartelen een paar scholen sardienen aan de oppervlakte tussen de vele bont gekleurde kleine bootjes.

Eind december, iets voor achten. Het begint iets koeler te worden, maar de jas hoeft nog niet aan.

We verblijven inmiddels een paar dagen op Lanzarote en willen wel eens iets anders eten dan de Spaanse tapas die hier bij bijna ieder restaurant op het menu staan.

”Nemen we een voorgerecht?”, vraag ik.

“Ja, ik heb honger”, zegt Astrid.

Acht uur ‘s avonds, Canarische tijd. Dat is 21.00 uur, Nederlandse tijd. Het wordt inderdaad tijd dat we iets eten. Alhoewel de meeste Spanjaarden pas na 22.00 uur eten gaan. Zij hebben echter een ander bioritme.

Ik bestel een plankje bruschetta. Altijd lekker.

Ik laat me graag verrassen in restaurants. Als je altijd voor zekerheid gaat zul je jezelf nooit ontwikkelen.

Neem ik een pasta of een pizza?

Op de menukaart ontdek ik onderaan een opvallende pizza.

Pizza Bianca met gorgonzola, peer, honing, balsamico en walnoten. Zonder tomaat, staat er nadrukkelijk bij.

Deze pizza heb ik in Nederland, Duitsland en Italië nog nooit op een menukaart gezien.

Ik ben gek op de aparte smaak van gorgonzola. Astrid gruwt er van.

Gorgonzola en mozarella met peer, walnoten en honing? Dat is een opvallende rare combinatie. Ik ben nieuwsgierig en bestel de pizza.

Astrid gaat op safe en neemt een lekkere salade.

De pizza Bianca ziet er in vergelijking met ‘normale’ pizza’s vreemd uit. Maar wel mooi. Het lijkt wel kunst. De bodem is knapperig dun. De pizza is beige gekleurd met ragfijne donkerbruine balsamico strepen. Her en der kruimels van walnoten. Onder de egale kaascombinatie van gorgonzola en mozarella zie ik ragdunne schijfjes peer.

”Wilt u er peper op?”, vraagt de serveerster. Ze staat met een enorme pepermolen aan onze tafel. Goed voor de show. “Graag”, zeg ik.

Dan de eerste hap. Heb ik de juiste keuze gemaakt?

“Geweldig!”, zeg ik met een stralend gezicht tegen Astrid. “Fantastisch. Zo’n goede pizza heb ik nog nooit gehad. Die smaakcombinatie vind jij ook lekker.”

Astrid neemt voorzichtig een hapje van mijn pizza Bianca. Haar gezicht spreekt meteen boekdelen. “Dit is heel anders dan ik had verwacht. Je proeft die gorgonzola heel anders door die combinatie met peer en honing.”

“Deze pizza ga ik thuis proberen te bakken”, zeg ik en maak een foto van de pizza en de menukaart. Ik besef me meteen dat ik de bodem thuis nooit zo dun en knapperig zal krijgen. Onze oven wordt niet heet genoeg.

Ik zal bij mijn favoriete Italiaanse restaurants in Nederland en Duitsland vragen om deze pizza op het menu te zetten.

De thuisbezorgrestaurants vallen af. De bodem van pizza’s die worden thuisbezorgd zijn nooit knapperig.

Ik zoek ‘s avonds in ons appartementje in het centrum van Arrecife op mijn telefoon naar een recept voor de pizza Bianca. Ik vind er vele. Zowel in het Nederlands als het Duits.

Libelle is net als ik enthousiast over de verrassende smaakcombinatie. Ik verbaas me over het recept op de Belgische website van Libelle. Voor de bodem wordt een kant en klare pizzabodem uit de supermarkt voorgesteld. Duidelijk een stukje sluikreclame voor de supermarkt. Maar waarom?

Een kant-en-klare pizzabodem is belachelijk als je weet hoe je eenvoudig en snel met meel, gist en water zelf pizzadeeg kunt maken. Een zelfgemaakte bodem smaakt veel beter en is ook nog eens veel goedkoper.

De bodem is de basis van een goede pizza. Als je daar al uit misplaatste gemakzucht concessies gaat doen haal je niet het uiterste uit de mogelijkheden die voor het grijpen liggen.

We blijven een maand op Lanzarote. “Wat ga je daar doen?”, vroeg mijn accountant. “Uitrusten, werken aan een paar opdrachten en plannen maken voor de toekomst”, antwoordde ik.

Het wordt tijd om ervaringen uit het verleden te verwerken en nieuwe bakens uit te zetten. Wat kan ik? Wat wil ik? En… minstens zo belangrijk… voorstellen uitwerken voor een paar klanten. Wat worden onze doelen in 2018?

De pizza Bianca is een mooi startpunt.

Als de basis niet goed is zul je nooit succes hebben.

Heb je goede voornemens voor 2018?

Probeer in januari de pizza Bianca te bakken. Denk tijdens het bakken na over hoe je met de ingrediënten die jouw leven je biedt je toekomstdromen kunt realiseren.

Ik wil in ieder geval weer meer schrijven. Bloggen en vloggen. Op mijn blog GertBrouwer.nl ga ik ervaringen en ideeen verzamelen en delen.

Zoals het recept voor pizza Bianca. Als ik het nu niet vastleg ben ik het over een half jaar kwijt.

Op de Oostenrijkse receptensite IchKoche.at heb ik een mooi recept gevonden. Toch gek dat ik de recepten voor deze pizza nu via Google veelvuldig tegenkom, maar deze pizza nog nooit op de menukaart van pizzeria’s heb gezien.

Recept pizza Bianca

  • 1 portie pizzadeeg (zie YouTube video)
  • 2 peren
  • 1 handvol walnoten (gepeld, geroosterd)
  • 1 theelepel peperkorrels (rood)
  • honing
  • rucola sla

Voor de gorgonzola crème:

  • 100 g Gorgonzola
  • 100 g roomkaas
  • 1 eidooier
  • 1 eetlepel melk
  • nootmuskaat
  • zout
  • peper (van de molen)
  • suiker
  • 3 saliebladeren

Bereidingswijze

Bereid het pizzadeeg volgens het basisrecept. (Zie YouTube) Rol de deegballen dun uit in het gewenste formaat en leg ze op een bakplaat met bakpapier.

Voor de gorgonzola crème de gorgonzola licht vermalen met een vork. Meng met roomkaas, eidooier en melk tot een gladde room en breng op smaak met nootmuskaat, zout, peper en wat suiker. Snijd de salie in kleine reepjes en meng ze eronder.

Verwarm de oven voor op 220 °C.

Peren wassen en dan ongeschild in stukken snijden, de kern verwijderen en in ragfijne dunne plakjes snijden (kan met een kaasschaaf).

Besmeer de pizzabodem met de gorgonzola crème en leg de plakjes peren er in waaiervorm op, bestrooi met walnoten en peperkorrels.

Sprenkel dunne lijntjes balsamico over de pizza.

Bak de pizza met peren en gorgonzola 10-15 minuten in de oven tot het deeg lichtbruin is.

Maak de pizza helemaal perfect door er vlak voor het serveren her en der een beetje honing op te druppelen en rucola sla op te leggen.

 

 

 

Wil je 5 minuten naar jouw toekomst kijken?

Wil je 5 minuten naar jouw toekomst kijken?

“Gert, mag ik 5 minuten van je tijd vragen om dit te kijken?”, vraagt Rik me via Whatsapp. Het is 19.00 uur. Hij deelt een link naar een video op YouTube.

“Dit is mijn wereld. Dit is hoe ik denk. Dit is wie ik ben. De toekomst!”, schrijft Rik.

Ik klik naar YouTube. Al na dertig seconden herken ik net als Rick mezelf in de video die is gemaakt door de Groeimarktacademie Growth Tribe uit Amsterdam. Growth Tribe wordt ondersteund door Facebook, UvA en StartupAmsterdam, lees ik op YouTube.

De flitsende video toont in 5 minuten hoe snel onze wereld verandert. En wie denkt dat het allemaal nog wel meevalt hoeft slechts 5 jaar terug te kijken om te zien dat het allemaal zo snel gaat dat je het bijna normaal begint te vinden.

Ik vind het net als Rik normaal. Ik ben gek op de veranderingen. Het is alsof je een rol speelt in Back to the Future. Die auto die daarin een hoofdrol speelt, die is al bijna achterhaald.

Rick werkt bij Holthausen. Een familiebedrijf uit Hoogezand dat afgelopen jaar voortdurend wereldwijd in het nieuws is geweest.

Heb je gehoord van de Hesla? Een Tesla die op waterstof bijna 1400 kilometer non-stop kan rijden? Drie keer zo ver als de originele Tesla met accu’s haalt.

De Hesla is in een paar weken tijd ontwikkeld door Max Holthausen. Hij is 18 jaar en weet mede dankzij zijn vader Carl nu al alles van waterstoftechniek.

Toen ik 18 was en mijn rijbewijs had gehaald kocht ik voor 750 gulden een oude besteleend die op lpg kon rijden. De verkoper herinner ik me nog goed. Mathijs Hijenga. Hij werkt toevallig tegenwoordig bij Holthausen.

Een Citroen 2CV op gas. Iedereen vond het destijds absurd. Nergens voor nodig. Een eend reed al spotgoedkoop op benzine. Maar als student was het voor mij fantastisch. Ik reed voor tien gulden (nog geen 5 Euro) vijf dagen per week van Zuidlaren naar Groningen. LPG kostte 35 cent per liter. Ongeveer 15 Eurocent.

Max Holthausen is door de VPRO uitgeroepen tot greentechpionier van Nederland. Fantastisch. Hij is door RTV Noord genomineerd voor de titel Groninger van het jaar. Terecht als je op zo’n jonge leeftijd visionair Elon Musk van Tesla bewijst dat je nog verder kunt denken en kijken dan Mars.

Max plaatst Musk voor een dilemma. Is die miljardeninvestering in een accufabriek voor de Tesla misschien nu al achterhaald? Als een jongeman van 18 jaar het bereik van jouw Tesla in een paar weken tijd weet te verdrievoudigen weet je dat dat jouw visie niet zaligmakend is.

Elon heeft nog niet gereageerd.

De familie Holthausen heeft één missie: zero emissie. Met waterstof. Zij weten dat de verkoop van gassen, waar het bedrijf mee groot geworden is, geen gegarandeerde toekomst voor de komende generaties biedt.

Terug naar de video die Rick me stuurde.

“We hebben een omslagpunt bereikt in de toekomst van banen”, meldt Growth Tribe.

“Organisatorische rollen verdwijnen en worden vervangen door digitale vaardigheden. De digitale vaardighedenkloof wordt steeds groter. In het huidige tempo overtreft de technologie de menselijke vaardigheden waardoor er een tekort ontstaat aan vaardigheden die op de arbeidsmarkt worden gevraagd en geleverd.”

“Onderwijsinstellingen hebben moeite om de ontwikkelingen die nodig zijn voor toekomstige banen bij te houden… Dat is geen excuus om te gaan zitten afwachten. Dus leidt jezelf op. En als je een werkgever bent, train je mensen. Online en offline cursussen zijn nog nooit zo gemakkelijk beschikbaar of rijk aan inhoud geweest. Neem je opleiding in eigen handen, leer codeeren, leer gedragspsychologie, automatiseringstools, spelen met data, gebruikerservaringen, nieuwsgierig zijn….”

“Het is tijd om iets te bouwen!”, zegt Growth Tribe. “Uw grootste geloof in dit nieuwe tijdperk is uw output. Het bewijs van uw awesomeness. Een website, een blog, een prototype, een eenvoudig datamodel…. het is tijd om coole spullen te bouwen en te laten zien! Het is tijd om shit gedaan te krijgen, tijd om uw groeimentaliteit te ontwikkelen. Het is tijd voor UW groei.”

Ik ben het volledig met je eens Rik. Dit is onze toekomst.

Ik ben er net als Max al jong mee begonnen. Met een lelijke eend die op gas reed. Die lelijke eend is nu een mooie Hesla die op waterstof rijdt.

Doe wat je niet kunt. Het motto van top-vlogger Casey Neistat

“Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.”

Weet je van wie dit citaat is?

Pipi Langkous…

Ik vind het een fantastische inspirerende uitspraak. En het mooie is dat kinderen op de hele wereld door het dappere meisje Pipi Langkous zijn geïnspireerd.

Schrijfster Astrid Lindgren heeft daarmee pedagogisch iets heel moois meegegeven aan kinderen.

Er zijn diverse variaties op de uitspraak van Pipi Langkous.

Er zijn veel mensen die zich hebben laten inspireren door Pipi.

Of de populaire Amerikaanse vlogger Casey Neistat daarbij hoort betwijfel ik. Maar Neistat heeft wel een hele mooie eigentijdse variatie: Doe wat je niet kunt.

Neistat vertelt in een flitsende vlog, die miljoenen keren bekeken is, hoe hij er in is geslaagd om een succesvolle vlogger te worden. Met vallen en opstaan. Door zich niets aan te trekken van mensen die hem vertelden dat hij beter iets anders kon gaan doen. Door door te zetten.

Als je nog een goed motto voor volgend jaar zoekt… Doe wat je niet kunt. Probeer het gewoon.

 

 

 

Stop met social media. Focus is het nieuwe IQ voor moderne werkplekken

“Stop met social media!”, zegt assistent-professor Cal Newport van de Georgetown University tijdens een TED-talk die inmiddels bijna drie miljoen keer is bekeken.

Facebook, Twitter en Instagram zijn volgens Newport slecht voor de concentratie van werknemers. Slecht voor de productie.

Cal Newport is assistent-professor Informatica aan de Georgetown University. Hij bestudeert de theoretische grondslagen van ons digitale tijdperk. Daarnaast schrijft Newport over de impact van deze technologieën op de werkomgeving.

In zijn meest recente boek, Deep Work, stelt Newport dat focus het nieuwe IQ is voor moderne werkplekken en dat het vermogen om zich te concentreren zonder afleiding steeds waardevoller wordt.

Hij schreef eerder So Good They Can’ t Ignore You, een boek dat de aloude overtuiging ontkracht dat “volg je passie” een goed advies is.

 

Hoe een klein winkeltje een grote klantenkring bijeen blogt

Hoe een klein winkeltje een grote klantenkring bijeen blogt

Waarom is het belangrijk om online autoriteit te hebben? Waarom is het belangrijk voor ondernemers om te bloggen? Ook als hún klanten niet via internet kopen…

Veel ondernemers denken bij online aan een webshop of een statische website. Zo’n veredelde online folder. Bloggen? Nee, niks voor hen. Denken ze.

Copyblogger Media Essay Contest

Een misverstand. Zeker als je het fantastische verhaal leest dat de eerste prijs won bij de Copyblogger Media Essay Contest. Deelnemers aan de schrijfwedstrijd moesten in 250 woorden uitleggen waarom het essentieel is om online autoriteit te hebben.

Copyblogger is één van mijn favoriete blogs over contentmarketing. De site is een must voor iedereen die wil leren hoe je door storytelling op een weblog wereldwijd potentiële klanten kunt bereiken en inspireren.

Leerzaam verhaal over klein winkeltje

Abbey Dieteman is copywriter. Zij won de eerste prijs bij de Copyblogger Media Essay Contest met een leerzaam verhaal over de start van een quiltwinkeltje in een klein Amerikaans dorpje. Een winkeltje dat in korte tijd de wereld veroverde dankzij een blog.

Het verhaal is interessant voor iedere ondernemer die worstelt met de vraag hoe ingespeeld kan worden op de online revolutie. Het winnende verhaal heeft de titel “Klein dorpje, groot publiek”.

Het persoonlijke verhaal van Abbey Dieteman luidt als volgt:

Klein dorpje, groot publiek

Ik zat vast. Ik wist niet hoe ik verder moest komen met niets anders dan een ingewikkeld boek vol patronen en cryptische quilting wijsheid van wijlen mijn oud-tante. Ik had minder dan twee uur voor de kraamvisite en ik leek daar met lege handen te moeten verschijnen. Ik werd gered door Jenny Doan uit Hamilton in Missouri. Een dorpje met 1,809 inwoners. Haar quilt shop is meer dan 1,200 mijl verwijderd van Upstate New York, waar ik me die dag bevond met mijn laptop en stap-voor-stap geholpen werd om mijn eerste quilt af te krijgen.

 

De Missouri Star Quilt Company

In 2008 kreeg Jenny van haar kinderen een quilting machine en leerden ze haar hoe ze kon bloggen. De Missouri Star Quilt Company was geboren.

In het begin verschilde haar winkel niet echt van de quilt shops die je in iedere kleine stad kunt vinden, inclusief het knusse kleine winkeltje vijf mijl bij mij vandaan.

Nu heeft de Missouri Star Quilt Company meer dan 120.000 abonnees op de online quilting handleidingen van Jenny. Dat is iedereen in haar stad … vermenigvuldigd met 67.

Duizenden klanten per dag

Abonnees, iedere dag duizenden, die haar bedanken door haar producten te kopen via haar online shop.

Eind goed, al goed… Toch?

Voor mij. Voor Jenny. Maar niet voor Judy.

Geen computer

Judy is eigenaresse van dat leuke winkeltje in Upstate New York.

Judy is intelligent, ze heeft een prachtige collectie, en een verbazingwekkend gevoel voor quilting. Ik vroeg haar op een dag waarom ze geen nieuwsbrief online zette. Ze antwoordde dat de meeste van haar klanten geen computer hebben.

Ze heeft waarschijnlijk gelijk.

De klanten met een computer, zoals ik, rijden op weg naar huis langs haar winkel, waar ze dezelfde producten kopen van Jenny… 1.200 mijl verderop.

Jenny nu ook succesvol op YouTube

Jenny maakt behalve haar blog ook video’s voor YouTube. De Missouri Star Quilt Company groeit als kool. Jenny heeft onlangs een nieuwe vestiging geopend.

Pin It on Pinterest

Share This