Select Page

Als consument wordt je langzamerhand stapelgek van alle social mediakanalen die beschikbaar zijn. Hoe zit dat eigenlijk met de social media professionals?

Social media marketeers zijn geïnteresseerd in alle kanalen die van belang kunnen zijn voor merk, image en omzet. Als social media specialist wil je potentiële klanten volgen en beïnvloeden, trends herkennen, je website of webshop promoten of schade beperken door webcare.

Net als consumenten kunnen social media experts natuurlijk onmogelijk alle social media volgen. Dat zou veel te veel tijd kosten. Maar gelukkig kunnen zij als professional gebruik maken van diverse tools die het werk eenvoudiger maken.

Infographic Social Media

De infographic A Day In The Life Of a Social Media Marketer toont 29 veelgebruikte tools. Een interessante lijst met social media tools waar je misschien niet meteen aan denkt.

Bij social media denken de meeste mensen aan Facebook, Twitter, Google+, YouTube, LinkedIn, Instagram, Pinterest, Flickr en misschien nog Delicious. De infografic toont veel tools die niet alleen handig zijn voor beroepsmatig gebruik, maar ook voor consumenten. En ze zijn vrijwel allemaal eenvoudig in gebruik.

Hoe ziet de dag van een social media marketeer er uit?

Social Media Marketeer

Ik noem mezelf geen social media marketeer. Social media is gewoon vast onderdeel van mijn dagelijkse beroepsroutine. Ik herken het dagprogramma van de infografic. Veel van deze tools gebruik ik dagelijks. Al jarenlang. Ze zijn fantastisch.

Ik begin ‘s ochtends om 6 uur met het scannen van nieuws en vakinformatie via mijn iPhone en iPad. Daarvoor gebruik ik de apps Feedly, Flipboard, Hootsuite, Buffer, Pocket, Evernote en Buffer. De tools kunnen overigens ook via je Android tablet, Android smartphone, computer of laptop gebruikt worden. Ze werken allemaal in de cloud.

Flipboard en Feedly

Flipboard en Feedly zijn fantastische apps die je zo kunt programmeren dat ze automatisch onderwerpen, trefwoorden, zoekopdrachten in Google en YouTube, online magazines, kranten en blogs scannen en de artikelen in een mooie layout aan jou presenteren. Jij hoeft dus maar een keer te zoeken, daarna doen deze apps het werk voor jou en hoef je alleen nog te lezen.

Pocket, Delicious en Evernote

Ik lees interessante artikelen en sla belangrijk materiaal waar ik later nog iets mee wil doen op in Pocket, Flipboard Magazines, Delicious of Evernote. Daarnaast selecteer en bewerk ik headlines voor diverse accounts op Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn en Pinterest.

Buffer en Hootsuite

Die headlines worden via Buffer en Hootsuite automatisch gedoseerd ingepland, zodat niet alles wat ik ‘s ochtends selecteer ook meteen getoond wordt. Dat zouden mijn volgers beslist niet op prijs stellen. Ze zouden worden overstelpt met een bulk aan berichten tussen zes en acht uur ‘s ochtends. Dankzij de tools lijkt het alsof ik de hele dag alleen maar met social media bezig ben. Dat is dus niet zo. Gewoon een kwestie van slim werken met diverse gratis of betaalbare tools.

Google Analytics

Google Analytics, Bit.ly, Buffer en Hootsuite helpen me te controleren of mijn werkwijze ook effectief is. Dankzij deze tools kan ik zien hoeveel mensen ik bereik, wat de impact is en waar winst en verbeter kansen liggen.

Ben jij geïnteresseerd in mijn social media strategie? Wil jij ook leren hoe je slim efficiënt en effectief gebruik kunt maken van social media tools? Ik kan jou en/of jouw bedrijf of organisatie trainen. Bel of mail voor informatie.

Gerelateerd

Pin It on Pinterest

Share This