Select Page

Telkens als de temperatuur in Duitsland onder de -5 daalt loopt mijn mailbox vol met ‘spam’ van de Duitse weerman Jörg Kachelmann. Ik ontvang dan elk uur een weerwaarschuwing. Om gek van te worden. En ik kom er maar niet vanaf. Dat kan Kachelmann tonnen gaan kosten.

Ik schrijf ‘spam’ tussen haakjes omdat ik het gevoel heb dat ik het onheil over mezelf heb afgeroepen. Ik heb me vorig jaar zelf aangemeld voor het weeralarm in verband met het huwelijk van onze kinderen in Duitsland. Het leek me wel praktisch.

Dat tussen haakjes is echter totale onzin. Kachelmannwetter stuurt inmiddels wel degelijk SPAM met hoofdletters naar mijn mailbox. Ik slaag er namelijk maar niet in om me af te melden voor het weeralarm.

Volgens de Europese privacywet moet je je eenvoudig kunnen afmelden voor nieuwsbrieven of andere online dienstverlening. Je hebt het recht om vergeten te worden.

Kachelmannwetter biedt in de mail met het weeralarm heel duidelijk een optie aan om jouw instellingen op de site te kunnen aanpassen. Als je op die link klikt kom je echter op een algemene pagina terecht waar Kachelmann reclame maakt voor zijn site. Nergens een knop om je instellingen aan te passen te vinden.

En dat is in strijd met de privacywet. Dat kan Kachelmann op een boete van 4 procent van zijn jaaromzet komen te staan. Tot een maximum van 20 miljoen Euro.

Ik kan Kachelmann in Duitsland laten Abmahnen door een gespecialiseerd advocatenbureau.

De aanklacht kan Kachelmann meer geld gaan kosten dan hij zelf als schadevergoeding kreeg van de Duitse uitgever Axel Springer omdat de boulevardkrant Bild inbreuk had gemaakt op zijn privacy.

Springer moest van de rechtbank in Keulen 395.000 Euro betalen omdat ze uitgebreid over het seksleven van de weerman bleef schrijven nadat hij was vrijgesproken van een spraakmakende beschuldiging van verkrachting door een ex-vriendin.

Seks sells.

Maar dat is niet de reden dat ik dit voor Kachelmann uiterst pijnlijke verhaal hier oprakel.

Er is een duidelijk verband met de spam die Kachelmann zelf verstuurt. Er is inbreuk op privacyrechten en de kosten van een overtreding van de wet kunnen gigantisch zijn.

Volgens de Duitse media heeft Kachelmann door de seksrel miljoenen Euro omzet verloren. Dat betekent dat zijn weerdienst dus ook miljoenen Euro omzet maakt. Dan is 4 procent boete een hoog bedrag.

Omdat het een Europese privacywet is kunnen dergelijke boetes in heel Europa worden opgelegd. Dus ook voor Nederland.

Als ik in mijn mailbox kijk zie ik elke dag nieuwsbrieven of reclame waar ik me nooit voor heb aangemeld. Dat is spam.

Ook veel nieuwsbrieven waar ik me ooit voor heb aangemeld, maar die ik nooit lees. Net als bij Kachelmann – mooie naam trouwens voor een weerman – lukt het me maar niet om me af te melden.

Vaak gebruik ik dan een functie in mijn mailprogramma om die ongewenste mail automatisch in mijn prullenmand te doen belanden. Maar dat is natuurlijk niet de juiste oplossing.

Ik moet me gewoon kunnen afmelden.

Bedrijven die denken dat ze potentiële klanten in hun maillijst kunnen houden door de afmeldfunctie moeilijk vindbaar te maken zijn niet bepaald slim bezig.

Allereerst is het niet bepaald klantvriendelijk,

Ten tweede kunnen maildiensten het mailadres en het IP-adres van dit soort bedrijven op de zwarte lijst zetten als meer mensen net als ik hun mail aan spamfilter in hun mailprogramma toevoegen. Als dat gebeurt wordt de bijbehorende website ook minder goed vindbaar in zoekmachines.

Ten derde is er dan nog die dreigende boete op basis van de Europese privacywet. Iedereen kan een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. En die is verplicht onderzoek in te stellen en te handhaven.

Het is kortom voor bedrijven die nieuwsbrieven versturen verstandig om er voor te zorgen dat mensen zich even eenvoudig kunnen afmelden als dat ze zich hebben aangemeld.

Anderen lazen ook

Pin It on Pinterest

Share This