Select Page

Soms heb je echt helemaal niets aan marktonderzoek, zeg ik als marketeer. Soms moet je enquetes echt met een flinke korrel zout nemen. Soms moet je met gezond verstand naar futuristische techniek kijken.

Driekwart van de Nederlanders wil geen zelfrijdende auto, zegt Maurice de Hond. Hij deed onderzoek op verzoek van Vincent Everts.

75 procent van de ondervraagde Nederlanders ziet het dus niet zitten om binnenkort in een auto te stappen die door een computer wordt bestuurd…

Diezelfde mensen stappen zonder bezwaar in vliegtuigen die door automatische piloten door een overvol luchtruim worden gestuurd…

Als piloot weet ik dat er inmiddels ultralight vliegtuigen zijn met autopilot-techniek. Je kunt nu al zelfbouwpakketten bestellen om zo’n systeem zelf in een ultralight vliegtuig te bouwen. Dat mag officieel niet, maar het gebeurt al wel. Ik ben vorig jaar al eens meegevlogen met zo’n toestel. Indrukwekkend.

Die enquete van Maurice de Hond zegt me niets. Mensen die denken dat die zelfrijdende auto er niet komt omdat de meerderheid van het publiek tegen is houden zichzelf voor de gek.

Technologische ontwikkelingen laten zich niet stoppen door enquetes. Die zelfrijdende auto is binnenkort niet meer weg te denken uit onze samenleving.

Nog niet zo lang geleden kon niemand zich voorstellen dat het heel normaal zou worden dat vrijwel iedereen een smartphone op zak zou hebben waarmee je overal bereikbaar bent. Overal ter wereld via beeld en geluid met elkaar in contact komen en tv kijken. Nergens voor nodig? We konden toch gewoon een brief schrijven?

Frans Bromet maakte in 1998 een reportage over de opkomst van mobiele telefonie. Wie de reportage van toen met de kennis van nu terugkijkt snapt werkelijk niet waarom niemand in 1998 in de gaten had dat de smartphone in 2017 niet meer weg te denken zou zijn.

In 1987 liep ik stage op de redactie van de Winschoter Courant in Winschoten. Samen met journalist Jan Schepers hield ik een telefonische enquete onder de Winschoter bevolking over kabeltelevisie.

Iedereeen keek in die tijd nog via een antenne op het dak naar twee Nederlandse tv-zenders en drie Duitse zenders. Kabeltelevisie zou het aanbod enorm vergroten. Wij vroegen aan de Winschoters of zij zouden overstappen op kabeltelevisie.

“Kabeltelevisie? Wat is dat?”, was de wedervraag van de mensen die we belden.

De tweede wedervraag die we kregen was:”Wat kost dat?”

Ik weet de prijs niet meer. Maar laat het zo’n tien gulden per maand geweest zijn. Het antwoord van de Winschoters was in elk geval duidelijk. Kabeltelevisie was te duur en niet nodig. Met een antenne op het dak kon je ook prima tv kijken.

Dertig jaar later kijkt heel Nederland kabeltelevisie. Winschoten ook. We betalen voor diverse zenders. We stappen massaal over naar online filmkanalen als Netflix en betalen daar zonder problemen zo’n tien Euro per maand voor.

Die online videokanalen zorgen nu in de buitengebieden in de gemeente Oldambt, waar Winschoten onderdeel van uitmaakt, voor problemen. De mensen willen graag Netflix en Uitzending Gemist kijken, maar het kan niet. De internetsnelheid is te laag. Nu is er een comité bezig om er voor te zorgen dat de hele gemeente Oldambt glasvezel krijgt.

Die enquetes over de toekomstverwachtingen van het publiek zeggen mij dus helemaal niets. Mensen weten niet of ze iets willen als ze er nog geen ervaring mee hebben.

In plaats van naar enquetes kun je beter naar sciencefiction films kijjken. De gadgets die daarin worden gepresenteerd worden later vaak realiteit. Roger Moore had als James Bond de beschikking over een horloge waarmee hij kon bellen. We hebben inmiddels de Apple Watch.

Robo Cop. De grote doorbraak van Paul Verhoeven als regiseur. Een zwaar gewonde agent wordt ‘gered’ met nieuwe futuristische techniek en wordt half robot, half mens. Destijds fantasie. Inmiddels bouwen 3D-printers proteses en komen de eerste robots op de markt die echt kunnen wat Robocop in 1987 enkel en alleen dankzij filmtechniek kon.

Ik voorspel dat we over dertig jaar ons niet meer kunnen indenken dat er ooit mensen waren die zelf een auto bestuurden. Levensgevaarlijk! De automatisch rijdende auto’s worden veel veiliger en brengen veel meer gemak. En het gaat zeker geen dertig jaar meer duren voor we automatisch gaan rijden. Binnen tien jaar is de techniek heel gangbaar. Tesla bewijst het nu al. Alle autofabrikanten zijn er mee bezig. En daarnaast alle grote automatiseringsbedrijven als Google, Apple en Uber uit Silicon Valley.

De kosten? Die zullen meevallen. We gaan alleen nog voor het gebruik van de auto betalen. Niet meer voor het wegroesten van een eigen auto die meer stilstaat dan rijdt.

Ik zet vraagtekens bij enquetes. Maurice de Hond zit er heel vaak naast.

Als je wilt weten hoe de toekomst er uit ziet kun je beter naar tekenfilms als The Jetsons gaan kijken. In de jaren zestig toonde deze cartoon al flatscreen-tv’s met Skype, een foodprinter en vliegende auto’s. En die auto’s komen er nu ook aan. In Dubai vliegen inmiddels de eerste dronetaxi’s.

Ik ben gek op futuristische ontwikkelingen. Maar ik maak me ook zorgen. Niet iedereen heeft goede bedoelingen met nieuwe techniek. Amazon wil met drones pakketjes gaan bezorgen. Holthausen uit Hoogezand werkt mee aan een drone die dankzij waterstof grote afstanden kan overbruggen, waardoor er bijvoorbeeld snel medicijnen mee afgeleverd kunnen worden op de Waddeneilanden.

Ondertussen experimenteren Russen met drones waarmee je op afstand slachtpartijen kunt aanrichten. Je moet er niet aandenken dat terroristen deze techniek in handen krijgen.

Gerelateerd

Pin It on Pinterest

Share This