Select Page

“Wat een simpel gezeur zo op de ochtend”, reageerde een van mijn vrienden op Facebook onder de blog “Scholen die Whatsapp gebruiken overtreden de nieuwe Europese privacywet“.

Precies zoals ik verwacht had roept de nieuwe privacywet (AVG) weerstand op.

Jans zal niet de enige zijn die zo reageerde.

Dat voorspelde ik al in de blog. We gaan een zomer met verhitte discussies tegemoet.

Astronoom Theo Jurriens van de Rijksuniversiteit Groningen reageerde ook.

Theo is in het Noorden van Nederland bekend vanwege zijn populair wetenschappelijke bijdragen op de regionale omroep RTV Noord en in Dagblad van het Noorden.

Hij trekt ook met een wetenschapstruck langs scholen in het land om kinderen te interesseren voor natuurwetenschappen.

Wat ik niet wist is dat Theo ook communicatie adviseur is bij de universiteit.

Dat verklaart zijn reactie onder mijn post.

Wat betekent de nieuwe privacywet voor het onderwijs? Hoe mag je als school nog communiceren met leerlingen en ouders?

Kun je de privacywet omzeilen door in de acceptatie voorwaarden van een school op te nemen dat er gecommuniceerd wordt via Whatsapp?

En is het zo dat mensen vrijwillig besluiten of zij hun telefoonnummer toevoegen aan een Whatsapp groep?

Eigenlijk staat het antwoord al in mijn blog, Theo.

Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens in Thüringen zegt dat scholen alleen gebruik mogen maken van applicaties die in Europa worden gehost en volledig zijn geencrypt (beveiligd).

En de acceptatievoorwaarden van de school gelden niet. De Europese Privacywet is bepalend.

Grote vraag is welke alternatieve apps scholen kunnen gebruiken in plaats van Whatsapp. Daar duik ik deze week ook in.

Een paar van mijn opdrachtgevers maken ook gebruik van een Whatsapp groep om te communiceren met hun medewerkers.

De reactie van Jans is logisch. “Wat een gezeur…”

Whatsapp werkt fantastisch als communicatie kanaal. Iedereen heeft de app al op zijn telefoon. Nou ja, bijna iedereen dan.

Iedereen kan er mee werken.

Iedereen kijkt per dag meerdere malen op Whatsapp om te zien of er nog berichten zijn binnengekomen.

Berichten van familie, vrienden, klasgenoten, medespelers…

Best praktisch voor werkgevers om zich tussen die privégesprekken te nestelen. Als jou medewerkers onder werktijd privé chatten mag daar toch wel iets tegenover staan?

Zeker als het gebeurt op de telefoon van de zaak. Toch?

Privé en werk zijn in social media al lang niet meer gescheiden.

Dat hebben we inmiddels geaccepteerd.

Dat vinden we allemaal normaal.

En nu lijkt de privacywet daar plotseling een stokje voor te steken.

Het leven wordt opeens gecompliceerd. Waar bemoeit de EU zich mee?

Hoe leg je dat als privacy manager uit? Hoe krijg je begrip voor de nieuwe regels?

De Duitse publieke omroep ARD doet dat met de wapens van Facebook zelf.

Het programma Panorama 3 deed een experiment met bezoekers van een winkelcentrum.

Het publiek werd gevraagd om mee te werken aan een programma over sociale media. Daarvoor moesten ze eerst een document met algemene voorwaarden van het tv-programma ondertekenen.

Dat moeten deelnemers van The Voice ook. Klinkt toch logisch.

Wat de mensen niet wisten is dat de voorwaarden waarmee zij akkoord moesten gaan een eenvoudige kopie van de voorwaarden van Facebook waren.

Op papier blijken die voorwaarden opeens veel weerstand op te roepen.

Bijna niemand wilde afstand doen van zijn beeldrechten en toestemming geven om privefoto’s te gebruiken voor andere doeleinden.

Bijna niemand wilde akkoord gaan met de eis dat de omroep hun gegevens ook mag doorspelen aan de Amerikaanse veiligheidsdienst NSA.

Maar allemaal gebruikten ze Facebook. En zijn dus akkoord gegaan met de algemene voorwaarden van Facebook. En daar staat dit in.

Wie Duits spreekt kan ik de reportage van Panorama 3 aanraden.

De nieuwe Europese privacywet is bedoeld om misbruik van privacygegevens van inwoners van Europa tegen te gaan.

Het is de bedoeling dat we weer zeggenschap krijgen over onze eigen persoonsgegevens.

Bedrijven mogen niet langer in hun zeer omvangrijke algemene voorwaarden meer privacygegevens claimen dan nodig zijn voor de dienstverlening die zij aanbieden.

Zij mogen onze persoonsgegevens niet langer doorverkopen aan of delen met partijen waar we nog nooit van hebben gehoord.

Lijkt allemaal logisch. Plausibel.

Toch roept de privacywet weerstand op. Omdat we allemaal denken dat we niet meer zonder Facebook, Whatsapp, Instagram, Twitter, Snapchat, YouTube, etcetera kunnen.

Maar dat hoeft ook niet.

De wet is niet bedoeld om alle social media kanalen te dwarsbomen.

Als Facebook en Whatsapp zich aan de nieuwe Europese wet gaan houden is er niets aan de hand.

En het lijkt er op dat de Europese boodschap aan is gekomen in de Verenigde Staten.

Facebook heeft plotseling aangekondigd zijn beleid aan te passen. Onze privacy staat voortaan voorop.

Om het vertrouwen van gebruikers terug te winnen heeft Facebook 7 beloften gedaan:

  • Wij geven u controle over uw privacy
  • We helpen mensen begrijpen hoe hun gegevens worden gebruikt
  • Privacy staat voorop bij de ontwikkeling van onze producten
  • We werken hard om uw informatie veilig te houden
  • U bent eigenaar van is eigen informatie en kunt uw informatie verwijderen
  • We verbeteren constant
  • Wij zijn verantwoordelijk

Het is de vraag of Facebook met het nieuwe beleid voldoet aan de eisen in de Europese privacywet.

Daar zijn de meningen van privacyspecialisten over verdeeld.

Daar zal ik in een andere blog binnenkort aandacht aan besteden.

Genoeg ‘gezeur’ voor vandaag.

Met dank aan Jans.

Anderen lazen ook

Pin It on Pinterest

Share This