Select Page

Herinner je Hyves nog? In april 2010 was Hyves met 10 miljoen gebruikers het grootste social media kanaal in Nederland.

Tot Facebook kwam. Drie jaar later was het over en uit voor Hyves.

Zou de geschiedenis zich kunnen herhalen? Het gaat namelijk helemaal niet goed met Facebook.

Facebook verloor tussen 2016 en 2017 volgens Shareaholic 12,7 procent bezoekers.

Facebook is door Google ingehaald als de belangrijkste online inspiratiebron.

Instagram, Pinterest, YouTube en LinkedIn zijn de nieuwe publiekslievelingen.

Instagram zag het aantal bezoekers vertienvoudigen. Pinterest anderhalf keer.

Wellicht vertrouwt het publiek in deze tijd van Fakenieuws via social media meer op beeld dan op het vrije woord.

Het meest opvallend is toch wel de terugkeer van Google als belangrijkste bron voor mensen om sites te vinden.

Het loont om te investeren in een dankzij SEO goed vindbare betrouwbare site.

Wie bij SEO extra aandacht besteed aan de titels, onderschriften en bestandsnamen van beeldmateriaal is spekkoper als vanaf de eigen site promotie gemaakt wordt via Instagram en Pinterest.

Volgens Shareaholic is de impact van social media ten opzichte van zoekmachines ‘dramatisch’ aan het veranderen.

34,8% van het bezoek van websites komt via zoekmachines.

25,6% van de bezoekers komt via social media.

En de tendens is volgens Shareaholic dat social media verder terrein verliezen.

Waar komt die omslag opeens vandaan?

Komt het door Donald Trump, Geert Wilders en de trollen van Poetin?

Is het publiek het vertrouwen in social media verloren?

Of zijn er eenvoudig te veel social media kanalen en zien we door de bomen van Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Snapchat, Pinterest, YouTube, Vimeo en LinkedIn het bos niet meer?

Kan het zijn dat er de komende jaren een paar social media kanalen gaan verdwijnen?

Een van de eerste social mediakanalen die op omvallen staat is Snapchat.

Deze bij jongeren populaire tegenhanger van Instagram lanceerde onlangs een nieuwe vormgeving die de fans totaal niet bevalt.

De Snapchat gebruikers haken in horden af.

De beurskoers is afgelopen week met 1

miljard dollar gedaald nadat prominent Kylie Jenner aankondigde dat ze zou stoppen met Snapchat.

Inmiddels is er nog een schandaal bijgekomen.

Vorig jaar blijken meer dan 55.000 Snapchat-gebruikers slachtoffer geworden te zijn van een phishing-aanval. Daarbij zijn wachtwoorden gestolen.

Snapchat blijkt bovendien constant locatiegegevens van gebruikers door te geven.

Kortom: de kans dat Snapchat omvalt wordt met de dag groter.

Maar hoe zit dat dan met marktleider Facebook?

Net als Snapchat is Facebook voortdurend in opspraak. Het wordt steeds duidelijker dat Facebook op grote schaal inbreuk maakt op onze privacyrechten.

Steeds meer mensen maken zich zorgen over de rol die Facebook speelt bij verkiezingen.

Maar zouden alle schandalen er voor kunnen zorgen dat zo’n machtig bedrijf als Facebook net als Hyves binnen drie tot vijf jaar van het toneel verdwijnt?

Waarom niet?

Facebook gaat hoe dan ook de komende jaren grote schade ondervinden als gevolg van de nieuwe Europese privacywet.

Veel bedenkelijke manipulatieve trucs die Facebook nu nog toepast om gebruikers te bespelen zijn niet meer toegestaan. Dat gaat Facebook veel omzet kosten.

De geschiedenis van Hyves maakt duidelijk hoe snel het bergafwaarts kan gaan.

In 2010 maakten 10 miljoen Nederlanders gebruik van Hyves! Er werden miljoenen Euro’s mee verdiend.

Joop van den Ende stapte in 2008 in. De Telegraaf Media Groep kocht Hyves in 2010 voor maar liefst 48 miljoen Euro.

Je kon je niet voorstellen dat het drie jaar later al allemaal voorbij zou kunnen zijn. Maar het gebeurde wel.

De Telegraaf verloor binnen drie jaar de totale miljoenen investering.

Hyves stelt ten opzichte van Facebook natuurlijk niets voor.

Toch?

Wat dacht je van de teloorgang van Yahoo!?

Remember Altavista?

Wordperfect?

Kodak?

To big to fall bestaat niet.

Vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard.

Anderen lazen ook

Pin It on Pinterest

Share This