Select Page

Ondernemers maken zich zorgen over de gevolgen van de nieuwe privacywet. De regels zorgen volgens hen voor veel bureaucratie. Terwijl Den Haag al jarenlang belooft dat de regeldruk voor het bedrijfsleven juist verlaagd moet worden.

“Je kunt merken dat de mensen die de nieuwe privacywet bedacht hebben geen idee hebben hoe het op de werkvloer aan toe gaat”, verzucht een ondernemer die zich in de nieuwe wet verdiept heeft.

Ondernemers begrijpen de achtergrond van de wet, maar hebben het idee dat de implementatie van de regels in de dagelijkse praktijk een crime gaat worden.

De ondernemer illustreert zijn gevoel met een mop.

Jannes, een Drentse boer, was met zijn kudde aan de wandel in een afgelegen weide, ergens in het noorden van het land, toen er plotseling een splinternieuwe BMW stopte in een wolk van stof.

De chauffeur, een jongeman, volledig Armani gekleed, met Gucci schoenen, Ray-Ban zonnebril en Yves St-Laurent das, steekt zijn hoofd uit het raam en vraagt aan de boer:

Als ik het juiste aantal koeien van uw kudde kan noemen, krijg ik dan een koe?

Jannes kijkt naar de man, zeker weer zo’n Yuppie, en kijkt dan naar zijn kudde die vreedzaam staat te grazen.

Jannes antwoordt kalm: Ja, waarom niet?

De Yuppie parkeert zijn wagen, neemt zijn Dell mini-computer, sluit deze aan op zijn RAZR V3 mobiele telefoon, surft op Internet en bereikt een NASA-site, contacteert een GPS-satelliet om de juiste positie van de plaats te bepalen, geeft dan zijn coördinaten aan een andere NASA-satelliet die de sector opneemt op een ultra-hoge resolutiefoto.

Dan bereikt de jongeman een Adobe digitale fotosite en stuurt het beeld naar een analysesite in Hamburg, Duitsland.

Enkele seconden later krijgt hij een bericht op zijn Palm Pilot, dat hem zegt dat het beeld geanalyseerd is en dat de gegevens zijn opgeslagen. Via zijn blackberry legt hij contact met een MSQSL-gegevensbank dat verbonden is met een Excel-berekeningsblad en enkele minuten later ontvangt hij het antwoord. Tenslotte drukt hij een gekleurd rapport van 150 bladzijden af met zijn HP-laser mini-printer, wendt zich naar boer Jannes en zegt :

U heeft exact 1586 koeien.

Correct. OK, je mag één van mijn koeien kiezen, zegt Jan.

Hij houdt de jonge Yuppie in het oog terwijl deze één van de dieren kiest en ziet hem geamuseerd het dier in zijn kofferbak leggen.

Dan zegt Jannes tegen de jongeman:

Zeg! Als ik je precies kan zeggen in welke sector je werkt, krijg ik dan mijn dier terug?

De jongeman denkt een ogenblik na en zegt: OK, waarom niet ?

Jij bent een lid van het Kabinet Rutte zegt Jannes.

Wow! Dat klopt, zegt de Yup, maar hoe heeft u dat kunnen raden?

Ik hoefde niet te raden zegt Jannes.

Jij bent hierheen gekomen zonder dat iemand het je heeft gevraagd, je wilt worden betaald voor het antwoord op een vraag die ik niet heb gesteld. Je hebt materiaal gebruikt dat miljoenen euros kost om mij te kunnen bewijzen dat je intelligenter bent dan ik en je kent niks over het werk van werklui die je je brood laten verdienen en tenslotte:

Je hebt de ballen verstand van dieren! Want wat hier voor je staat zijn geen koeien maar SCHAPEN.

En geef mij nu mijn hond terug!

De moraal van het verhaal?

Neem contact op met een deskundige privacymanager die je kan helpen om problemen met de privacywet te voorkomen.

Een goede privacymanager denkt in tegenstelling tot de Haagse ambtenaar in de mop met ondernemers mee en zoekt naar praktische oplossingen om aan de privacywet te kunnen voldoen en tegelijk ook de productiviteit en de omzet op peil te houden of te verbeteren.

Een goede privacymanager verdiept zich in een bedrijf en de mensen die er werken. Geeft antwoord op vragen die gesteld worden.

Overigens: het monitoren van koeien en schapen met peperdure satellietapparatuur is volgens de privacywet toegestaan. Dieren vallen niet onder de wet. Maar hoe zit het eigenlijk met de schaapherder die bij de kudde loopt? Moet hij het accepteren dat zijn locatie als bijvangst meegenomen wordt?

Anderen lazen ook

Pin It on Pinterest

Share This